14 billedkunstnere, der alle er medlemmer af Kvindelige Kunstneres Samfund, KKS, har efter en faglig workshop på Mors i 2024 arbejdet med temaet, JORD. Alle kunstnere havde medbragt jordprøver fra steder, der betød noget for dem. Noget smukt, noget mærkeligt, noget skræmmende…
På Mors kan man se jord- og askelagene i molersskrænterne, og sammen med de indlejrede fossiler fortæller jorden her sin egen historie om landskabets tilblivelse og beskaffenhed.
I 2024 var hele Danmark optaget af den katastrofe, der udspillede sig ved Ølst, hvor firmaet Nordic Waste var skyld i et jordskred. Jorden trængte ind i en lagerhal og 2 mio. tons forurenet jord var i fare for at ende i Alling Å.
På Mors undersøgte de 14 billedkunstnere JORD gennem forskellige kunstneriske praksisser. Der blev malet med jord og på jord, der blev formet og æltet i jord. Der blev talt om jord, der blev tegnet og malet og hittet på ud fra erfaringer og forestillinger om jord.
Efterfølgende er der skabt værker i mange materialer og forskellige udtryk. Alle har de JORD som tema.
Det er der kommet en spændende og fokuseret udstilling ud af, som kan ses i Filosoffens store sal indtil den 24. maj
De udstillende kunstnere er:
Hanne Arberg Agnete Bjørneboe Inger Bruhn Heike Jacobsen Birgit Marie Kjær Helga Kristmundsdottir Ulla Lampe Stinne Møller-Hansen Marianne Lindberg Jepsen Hanne Matthiesen Grethe Mariann Maurseth Grete Siegler Helga Thagaard Marianne Tønnesen.
Filosoffens store sal
Filosofgangen 30, 5000 Odense
Frem til 24. maj







