Engelske soldater.

Brandts med stor og fascinerende udstilling om Hugo Pratt

Af Tom Jørgensen - 16. Nov 2019

Det er fantastisk, når en kunstudstilling bringer nogle af ens bedste minder tilbage fra barndommen. Kunstmuseet Brandts gjorde det med sin Tintin-udstilling sidste år, og i år gør man det sørme igen. Udstillingen med den italienske tegneserieskaber Hugo Pratt (1927-1995) er først og fremmest bygget op om figuren Corto Maltese, der første gang så dagens lys i 1967, og den er én stor hyldest til fantasien, til lykkeriddere, eventyrere og, frem for alt, til stor grafisk kunst.

Egoist, eventyrer og antiimperialist

Hugo Pratts første historie med sømanden Corto Maltese, ”Balladen om det fordømte hav”, udkommer i 1967, men det er, da det franske magasin Pif Gadget i 1970 overtager rettighederne, at Pratts verdensberømmelse starter. Eventyr efter eventyr bliver udgivet på 15 sprog, og i Danmark lærer vi Corto Maltese at kende i 1977 med debutalbummet efterfulgt året efter af ”Balladen om den smukke lagune” udgivet på Forlaget Carlsen.

Typisk for tiden – tænk bare på tv-serien Colombo – er Corto Maltese, om ikke en anti-helt, så i hvert fald ikke en normal helt. Han kan være en slem egoist, ligesom han nærer en indædt skepsis mod såvel højtflyvende idealisme som politisk og religiøs fanatisme. Som katten foretrækker han at gå sine egne vegne. Én ting skinner dog igennem i alle historierne: Corto Maltese har en dyb respekt for de oprindelige, ofte undertrykte folkeslag. En indstilling, man vil kunne kalde antiimperialisme, hvis det ikke var for Corto Malteses sædvanlige lakoniske temperament.

Et andet kendetræk ved serien er dens brug af drømmesekvenser med henvisninger til Parzival-myten, kabbalisme, dervisher, shamanisme, keltiske sagn, indianske myter og meget, meget mere. Som i Jorge Luis Borges´ romaner og noveller (én af Hugo Pratts yndlingsforfattere) skyder fiktion og virkelighed sig ind og ud imellem hinanden, ligesom selve tidsbegberet er relativt og udflydende. Vi møder således faktiske berømtheder som Rasputin, Herman Hesse, Jack London, Butch Cassidy, Gabriele d´Annunzio og James Joyce sammen med det rent fiktive persongalleri. Dragende rundt fra kontinent til kontinent og fra krig til krig mødende troldkvinder, tarotlæsere, mægtige høvdinge, drikfældige generaler, fanatiske revolutionære, spillere og hovedjægere er kun én ting sikker: det næste eventyr venter lige om hjørnet, enten Corto Maltese vil det eller ej. Og det vil han som regel ikke.

Tegning af Corto Maltese fra 1985.

Stor kunst

Noget, der bliver helt slået fast på udstillingen, er håndværket. Hvad enten Hugo Pratt bruger blæk, tusch eller akvarel, er han en storslået tegner. ”Balladen om det fordømte hav” regnes af mange for den første grafiske roman, og der kan ikke være nogen tvivl: dette er kunst. Og det af meget høj klasse. Hugo Pratt er en mester i at skabe fortættede situationer med få grafiske virkemidler. Inspireret af bl.a. popkunsten, men også af Alfred Hitchcock og Sergio Leone, veksler Pratt mellem panoramaer og ekstreme nærbilleder, ligesom hans brug af lydefterlignende ord, f.eks. i en nærmest besættende skildring af dervishernes cirkeldans i ”Balladen om det fordømte hav”, er stilskabende. Selvom der er masser af fantasifulde og opdigtede elementer i fortællingerne, bygger alle albums på en gennemresearchet tilgang. Hugo Pratt har simpelthen været alle de steder, Corto besøger i løbet af serien og har gjort sig minutiøse notater undervejs.

Udstillingen er underholdende, fantasifuld, skabende og belærende og er for alle: store som små, mænd som kvinder, tegneserienørder som helt almindelige mennesker.

Kunstmuseum Brandts
Amfipladsen 7, Odense
Frem til 2. august 2020

Artikel fra: Nr. 10 / 2019 – November / December