Ursula Reuter Christiansen og Adam Christensen - Det blå rum. Foto: Jane Ohlsen.

Ursula Reuter og Adam Christensen på Tønder Kunstmuseum

Af Christa Conradsen - 24. Jun 2023

”Sengetid” – en storslået udstilling om identitet og identifikation – Ursula Reuter Christiansen og Adam Christensen udstiller sammen på Tønder Kunstmuseum

Titlen lægger op til personlige og intime situationer og oplevelser. Den udfordrer også det altid aktuelle spørgsmål: ”Hvem er jeg?” Udstillingen stiller dette spørgsmål på flere planer: Menneskets udvikling fra børnesengen til voksenlivet. Det er en storslået og overvældende udstilling: fysisk store værker med meget stærke udtryk, og med en vidunderlig samklang – på trods af de to kunstners omfattende forskelligheder: en stor generationsforskel og to vidt forskellig historiske, kulturelle og uddannelsesmæssige baggrunde, og der er forskelligartede udtryksmidler.

Ursula Reuter Christiansen – Ulvesengen, 1987. Foto: Jane Ohlsen.

Ursula Reuter Christiansen

Kunstneren er født i 1943 og opvokset i Trier ved Mosel, altså delvis under 2. verdenskrig og senere i efterkrigstiden. Hun bærer derved på Hitler-Tysklands tunge, familiemæssige og folkehistoriske arv, hvilket kommer til udtryk på nogle værker, og som man kan lytte sig til i interviews. Efter sin gymnasietid var hun så heldig, hhv. dygtig at blive elev hos Joseph Beuys, professor på Kunstakademiet i Düsseldorf, som hun fortæller meget livligt om på en video. I 1969 flyttede hun med sin danske mand, Henning Christiansen, til Danmark, hvor de bosatte sig på Møn. Hun har en imponerende karriere bag sig: Professor ved kunstakademiet i Hamborg (1992-1997), professor i malerkunst ved det Kongelige Danske Kunstakademi 1997 – 2006. Sammen med sin mand deltog hun på Venedig Biennalen i 2001 (et værk, man kan se på udstillingen). I 2022 fik hun Thorvaldsen Medaljen.

Og vi kender hende fra udsendelsen Kunstnerkolonien på Bornholm.

Adam Christensen – Enjoy, 2020. Foto: Jane Ohlsen.

Adam Christensen

Kunstneren er født i 1979 i Aylesbury, England, men er opvokset i Vejen, en mindre by i Region Syddanmark, som har et Kunstmuseum. Et vigtigt faktum for Adam, fordi det var på Vejens kunstmuseum, han første gang stiftede bekendtskab med Ursula Reuters værker: de var store og stærke og fyldte over det hele. Endelig skete der noget i Vejen! Han er uddannet fra Den Europæiske Filmskole i Ebeltoft og fra Goldsmiths, London, i 2007. Hans tvær-kunstneriske virke er imponerende: videoer – performances med musik, han spiller og synger – installationer og store udtryksstærke tekstilværker. Han har deltaget i en del internationale udstillinger: Baltic Triennial 13, ICA i London, Performa på New Museum i New York, en soloudstilling på Futura i Prag, en soloudstilling i Harburg ved Hamborg. Han har modtaget Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat og et hæderslegat.

De to kunstneres fællesudstillinger

De har for nylig udstillet sammen under titlen You Might Wanna Stay Over på Rønnebæksholm, kurateret af Mai Dengsøe, som også har kurateret denne fællesudstilling på Tønder Kunstmuseum.

Rent fysisk set har begge kunstnere værker, der er store og pladskrævende. De udstiller delvis under samme tema i samme rum. Reuter Christiansen har en del værker med fra årene tilbage, men flere installationer er lavet til selve udstillingen. Hos Adam Christensen ligeså. En ny sammensætning af deres værker i samme rum er det unikke i denne sammenhæng. De udstiller under temaerne barndom, teenageårene og tosomhed – med stor åbenhed og hudløs ærlighed: i ethvert livsafsnit skal der lides, udholdes, kæmpes og nydes. Begge kunstnere trækker på personlige erfaringer.

Men i kraft af deres umådelige energi og styrke i deres værker, originalitet og æstetisk formåen bliver de ikke til ”ofre”, men bekender sig til deres identitetskampe, der finder sted på flere planer, og leverer derved en identifikation til os andre, en genkendelse.

Ursula Reuter udtrykker sig direkte og ekspressionistisk. Hendes figurer på malerierne er nærmest bastante, vises forfra med tydelige følelsesudtryk. Men hun viser også ambivalensen: enhver situation indeholder det gode og det dårlige. I temaet tosomhed udtrykkes, at ægteskabet kan være belastende og begrænsende.

I et stort rum – der er 7,3 m til lofter i salene – fabulerer hun over eventyret ”Rødhætte”: en kæmpestor træseng – udformet som en opsprættet ulvekrop, hovedgærdet som et fladt ulvehoved med store tænder – fortæller, at ulven slugte det uskyldige pigebarn: overgangen fra barn til voksen. Som bagvæg hænger der et forhæng af tynde sorte striber, der tilslører 7 forskellige videoer, man næsten ikke lægger mærke til.

På Adam Christensens tekstilværker optræder store figurer i svungne linjer; udarbejdet i tekstilmaterialets elegance, suppleret med patchwork i klassiske mønstre; sammensat med akkuratesse og samtidig i afslappethed (ingen kantede afsluttende sømme); sammensat i kompositioner og farver, så tekstilerne nærmest bliver til malerier. De udstråler en insisterende kraft, men kan også være skrøbeligt gennemsigtige og gådefulde. For mig er værkerne en hyldest til tekstilernes indsmigrende forførelse.

I hallen er der oprettet en totalinstallation, en scene med en trappeopgang til en platform, to store tekstilværker som baggrund. En performance uden personer?

Beskrivelserne slår ikke til, udstillingen skal ses og opleves, og man skal medbringe tid.

En intens og facetteret udstilling.

Museum Sønderjylland
Kunstmuseet i Tønder
Wegners Plads 1. Tønder
Frem til 7. januar 2024

Artikel fra: Nr. 06 / 2023 – Juni / August