Upcycling Tegner

19. Nov 2015

Af Bent Mortensen

Ribe Kunstmuseum fejrer for tiden 100 året for kvinders stemmeret i Danmark med særudstillingen ”Tegner og kvinderne – set af Suste Bonnén”, der kommer fra Rudolph Tegners Museum & Statuepark. Her er ca. 30 store fotografier, hvor billedhuggeren og portrætfotografen Suste Bonnén revitaliserer eller viderefortolker nogle af Tegners skulpturer og skulpturgrupper. Værkerne suppleres af trykt og digitalt materiale, som giver en grundig forståelse for hendes nye projekt, som slet ikke opleves politisk, selv om udgangspunktet for udstillingen siges at være det.
Hvordan kan man fejre et fremskridt i kampen for kvinders ligestilling ved at genoplive en kunstner, der nu om dage forekommer mandschauvinistisk (i hvert fald i tiden op til det fejrede fremskridt)? Det kan man vel kun, når en nutidig kvindelig kollega mildner ham, dysser ham ned, så hans kraftfulde himmelstræb bliver til hendes afslappede kropsleg. Hans gammeltestamentlige kvindesyn bliver hos Bonnén til kroppenes og sjælenes jævnbyrdighed og fællesskab om Paradisdrømmen.

Hvis Bonnén modererer Tegner på det følelsesmæssige plan, er hun måske mere forstående på udtryksplanet –sådan at forstå, at hun opgiver sine vante greb så som naturlighed, umiddelbarhed, nærhed, personlighed. Derfor har vi ikke øjenkontakt med personerne – vi kan ikke udgrunde dem; vi ser dem – nøgne – i kunstigt atelierlys, ser deres overflader; vi ser dem manipuleret ud i Tegners skulpturpark sammen med hans skulpturer. Men tro ikke, at Bonnén er bange for følelser: Tegners landskab gør hun til et stemningsrum, skabt af lys og mørke-symbolik og en dramatisk himmel. Hendes mænd er ikke stålsatte, men kan godt triumfere; hendes kvinder er ikke fristende Eva’er, men kan godt rivalisere. De har alle livsdriften, Eros, i sig.

Det klareste eksempel på Bonnéns videredigtning er ”Bølgen”: Tegners lille skulptur ”Bølgen”, som nu kun findes som foto, viser en havfrue hvilende på en bølge; den genskaber Bonnén i naturlig størrelse; men derefter tydeliggør hun bølgelejets lethed i undervandsoptagelser af svømmende, vægtløse havfruer. Det er smukt og H.C.Andersensk.
Denne udstilling pirrer ens sanser. Her kan man finjustere sanseapparatet, så man ikke kun kan skelne mellem svulstigt og storladent, men også registrere grader af erotisk varme. Det er vist tit nyttigt at kunne det.

Ribe Kunstmuseum
Sct. Nicolaj Gade 10, Ribe
Frem til d. 17. januar
Artikel fra: Nr. 10 / 2015 – Nov. / Dec.