Ud af Mørket

20. Jun 2014

Af Erik Meistrup
meistrup.erik@gmail.com

Den ny tiltrådte direktør for ARoS Erland Høyersten har iscenesat sin første udstilling og baseret den på elementer fra ARoS egen samling og placeret den på niveau 6 i samtidskunsten. Det er modigt så kort tid efter sin tiltrædelse og mens den tidligere direktørs store udstilling 7 9 13 også fra samlingen stadig er i erindring. Der skal markeres en kant og demonstreres både overblik og nytolkning.

En stram historie
Erland Høyersten har udvalgt værker ud fra en forhåndstilrettelagt forestilling om en fortællerstruktur. Han har selv formuleret det: ”I vores udstilling tilstræber vi at skabe en ramme, der driver oplevelsen fremad – ganske som en forfatter tvinger fortællingen fremad… strukturen er dikterende, Hvert rum er unikt, men står i relation til det forgående og efterfølgende, som kapitlerne i en bog, som scener i en film… Det betyder, at kunstoplevelsen mere bliver en kollektiv erfaring end en individuel oplevelse”.

Ud af Mørket og Ind i Mørket (igen)
Udstillingen hedder ud af mørket og tager i sit udgangspunkt i Bibelens Skabelsesberetning om at komme ud af mørket ind i lyset. Mona Hartoums enkle blanke stål- skål er som Aladdins magiske lampe klar til at slippe den skabende ånd ud i Cronhammers mørke skulptur ”Den syvende søjle” for så at skabe lys med Nannuccis lysskulptur om ordets betydning og Ian Monroes to store malerier om konstruktion af en virkelighed, der bliver til Carsten Höllers transparente klode.
Det fortsætter gennem en gang med tung symbolik til industriverdens golde, kolde gange over i et (Ole Rømer) Wunderkammer. Her ses kunsten som en samling af objekter uden selvstændighed og derfor muligt at ophobe på lagerhylder og sat klar til at blive hentet frem, når de står for tur.
Bill Viola store 5 skærms video: ”Five Angels for the Millennium” om vandets gådefulde kraft (smukt, opløftende, men også farligt og destruktivt) og videre til Olafur Eliassons røgkammer – der rigtigt hedder: ”Your_atmospheric_color_ atlas”, hvor al orientering forvinder i tåget røgslør. For så at vandre ind i det store slutrum. Her er et tæppe, som set gennem en mobiltelefon giver indtryk af en kantet afgrund omgivet af Kviums store maleri ”Double Braun” (2005) med en undergangs klima stemning med en mand ved at blive oversvømmet, mens kragerne venter på hans kadaver og lorten ligger på jorden. For endevæggen Tracye Moffatts video: ”Doomed” (2007) bestående af klip fra amerikanske katastrofefilm gennem tiderne. En anden væg er domineret af Robert Rauschenbergs store collagemaleri.
Udstillingen bevæger sig med stram styring fra skabelse og ud-af-mørket-stemning til igen at påpege vores manglende evne til orientering, der ’naturligt’ fører frem til en ny undergang med dommedag og fortabelse. Ud af mørket og igen ind i det er tesen uden nogen særligt forsonende mulighed for et andet perspektiv.

Kunsten er et underholdningsobjekt
Erland Høyersten har skabt sin egen sammenblanding af Det Gamle Testamente og en langt række amerikanske Doomsday-film som et sluttet univers. Det betyder også, at de enkelte kunstværker får ophævet deres iboende subjektive selvstændighed og udtryk og bliver til rekvisitter i en fastlagt skæbnefortælling, hvor der ikke er meget plads til andre fortolkninger.
En række tidligere danske koryfæer som Thommesen og Damgaard må rotere i deres grave over den ophævelse af kunstnerens og værkets subjektive selvstændige position. Et oplevelseshungrende publikum vil måske til gengæld nyde at blive ført med fast hånd og få en temmelig entydig rejse, der svarer mest til en amerikansk skrækfilm. Men der skal også en kraftig indsats til fra Høyerstens side for at nå hans mål om at overtage Louisianas førsteplads som kunstens udstillingsmekka, så han lægger hårdt ud. Når det nu skal være amerikansk, så kommer jeg til at savne Steven Spielberg og hans overjordiske op-løftende vision i Nærkontakt eller E.T. Eller måske bare et eksempel på, at humoren er en del af ud af mørket strategien, det kan ikke nytte kun at placere den og det sublime på lagerreolerne.

ARoS
Aros Allé 2, Aarhus
Frem til 31. december
Artikel fra: Nr. 06 / 2014 – Juni / August