Tværæstetisk kunst

20. Jun 2013

Af Louise Staugaard Mortensen
louise.staugaard@gmail.com

Neck Plus Ultra er titlen på Henrik Vibskovs totalinstallation som pryder 1. Og 2. sal i Gl. Strand.
Henrik Vibskov er en dansk modedesigner som har opnået stor dansk og international anerkendelse. Ikke kun for sine unikke og skulpturelle modekollektioner men også som musiker og kunstner.

På Gl. Strand vises Henrik Vibskovs værker som led i kunstinstitutionens fokus på tværæstetiske praksisser. Vibskovs værker vidner om en legende og nysgerrig tilgang til forskellige materialers muligheder og samspil i kunstens mange facetter.

Publikum vil opleve værker som viser Vibskovs utrolige skabertrang. Her er voldsomme enorme tønder med uld som ser så bløde ud at man ville ønske man kunne kaste sig i dem, her er deforme ’’soap’’ menneskekroppe i en smuk farvesammensætning, her er vindblæsende trætunneler, ’’russiske’’ dren-gedukker, en flamingo slagterijungle vendt på hovedet, nylonstrømper i anderledes indrammede former, kobbertryk, træsnit, notesbøger som giver et indblik i backstage – alt sammen indhyllet i alle regnbuens farver.

Udstillingens titel Neck Plus Ultra er et ordspil over det latinske nec plus ultra; ’’hertil og ikke længere’’. Et udtryk, der ifølge den græske mytologi stod indgraveret i søjlerne ved den kendte verdens ende. Samtidig refererer ordet ‘neck’ til forbindelsen mellem hoved og krop, nemlig nakken – og netop nakker og hoveder fra fugle, udgør en væsentlig del af udstillingen.

I Neck Plus Ultra opløses traditionelle tværæstetiske kunstgenrer. Her er alt! Føl-elsen af overflod og virvar indtræffer i en kaotisk og dog præcis gennemtænkt koreografi.
For beskueren med kendskab til Vibskovs univers vil udstillingen vække genkendelse og alligevel på ny overraske ved at vise Vibskovs store kunstneriske overskud.
Vibskov formår at integrere kunsten i en holistisk tilgang og iscenesættelse af design, mode, performance, installation og maleri/tryk. Befriende og tiltrækkende!

The Past Will Never Leave Us
På Gl. Strands 3. Sal vendes legen til alvor. Her udstiller danske Kaspar Bonnén erindringer om sit barndomshjem.
Udstillingen The Past Will Never Leave You er en form for erindringsscenografi, hvis rum bygger på grundplanen over den lejlighed, hvor han boede som barn sammen med sin søster og en sindslidende mor. Bonnén har genfortolket nogle af rummene for at undersøge forskellige rumligheder, både de mentale, følelsesbaserede og faktiske rum. Gennem forskydninger i de arkitektoniske strukturer, inddragelse af personlige ob-jekter fra morens hjem og tekstbaserede værker ud-trykker scenografien forskellige stemninger og følelser, som Bonnén forbinder med sin opvækst og barndomshjemmet. Oplevelser, som han tidligere har skrevet om i bogen Skabelser fra 2010, der danner forlæg for udstillingen.
Bonnén er optaget af rum som erfaringsrum eller som metafor for følelser. I udstillingen- i dette erindringsrum – formår Bonnén at vække følelser og stemninger om hvordan opvæksten med en skizofren mor tog sig ud. På én og samme tid dragende og triste følelser som indfanger erindringens kompleksitet. I den tekstbaserede del af udstillingen inviteres beskueren direkte ind i moderens sygdomsforløb ved brug af tekster og journaler. En stærk oplevelse som anbefales som afrunding på besøget hos Gl. Strand. Først leg – så alvor.

Kunstforeningen Gl. Strand
Gl. Strand 48, København K
Frem til september
Artikel fra: Nr. 06 / 2013 – Juni / Aug.