Troværdige Løgne

11. Apr 2014

Af Louise Staugaard Mortensen
louise.staugaard@gmail.com

Ivan Andersen (født 1968) er en central figur i den unge generation af danske, figurative kunstnere. Hans motiver er ofte taget ud af de mest almindelige og nærmeste ked-sommelige sider af det moderne hverdagsliv. Andersen kombinerer realismens parcelhuse, dagligstuer og boligblokke med skæve elementer og fordrejede strukturer og overflader og tvinger på den måde beskueren til at opfatte de banale objekter på en ny og anderledes måde.
Andersen blev færdiguddannet på Det Kongelige Danske Kunst-akademi i 2005 og allerede samme år modtog han det lille Søndergaard-legat. I 2010 modtog han Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat. Ivan Andersen bor og arbejder i København.

60 x 80 cm
I Troværdige Løgne er værkerne blevet til under et ophold på Mallorca, under kunstnerens vanlige færden i sine hverdagsomgivelse – og efter almindelig ’surfing’ på nettet. Andersen har arbejdet ud fra det dogme at motiverne skulle være 60×80 cm (med undtagelse af få cylindre som bliver udstillingens udstikkere). Dogmet skulle begrænse motivvalget og gøre det mere simpelt. Derudover er 60×80 det format der oftest lægges på nettet.

Abstraktion – figuration
Ivan Andersens interesse for, hvornår et maleri opleves som figurativt, og hvornår det betegnes som abstrakt, har altid været til stede i hans værker – ja, det er næsten blevet en signatur for hans maleri. I hans seneste værker står det klart, at hans maleriske undersøgelse er kommet til et punkt, hvor abstraktionen har plads som ’løgnen’, der forvirrer vores genkendelighed og udfordrer os til at søge i motiverne. For vi genkender dele, men der er nu alligevel noget glat. Som i TL05 hvor vippen leder vores øjne til en dyster og mørk swimmingpool. Billedet har nærmest David Hockney(UK)-agtige konnotationer, men udskiller sig ved sin særlige indgang til noget mørkt. Noget modsætningsfyldt. Noget abstrakt.
Til forskel fra Andersens tidligere værker, findes der i ’Troværdige Løgne’ en større ro og simplicitet. På nettet bombarderes vi med billeder og i vores hverdag med utallige indtryk. I ’Troværdige Løgne’ præsenteres vi for disse – men her med en særlig æstetisk ynde.
’’Udstillingens titel Troværdige Løgne, skal forstås sådan, at det figurative udgangspunkt – troværdigheden eller det realistiske – gør, at man sluger den abstrakte løgn. Jeg bruger motiverne som en slags undskyldning for at lave et abstrakt, formelt billede, uden at jeg behøver at finde på former og postulere en hel masse. Motiverne er den grad af sandhed, der får løgnen til at virke.’’ Citat Ivan Andersen.

Galleri Bo Bjerregaard
Flæsketorvet 85A, København V
Frem til 14. juni
Artikel fra: Nr. 04 / 2014 – April / Maj