Jeannette Ehlers - Atlantic Endless Row.

Atlantikumi – samtidskunst på Nordatlantes brygge

Af Orla Schantz - 17. Dec 2022

Det flydende ingenmandsland mellem kontinenter – Atlantikumi hedder udstillingen på Nordatlantens Brygge. Det store ocean har altid inspireret både danske og grønlandske kunstnere ikke mindst i dag

Atlanterhavet fylder en femtedel af Jordens overflade. Det forbinder og adskiller gigantiske jordmasser. Det er et sted, men måske nærmere et ikke-sted. Som et flydende ingenmandsland mellem Europa og Nordamerika, og mellem Afrika og Sydamerika har det udvidet vores viden og horisont og båret opdagelsesrejser og koloniseringer gennem århundreder.

Mellem Danmark og Grønland har denne atlantiske dobbeltbevægelse af afstand og tilnærmelse skabt konfliktfyldte stemninger og forvirringer.

Denne ambivalens har også været grobund for kunstneriske afsøgninger og materialiseringer.

”Jeg prøver at grave mig frem som et lille rejedyr, men falder tilbage og må forsøge igen. Det er i forhold til temaet hvor vi er henne. Vi kan ikke selv se, hvor vi er, fordi Atlanterhavet er så kæmpestort. Vi er så små,” siger Jessie Kleemann, der i en video kravler nøgent og ubeskyttet op ad en sandbanke, men ikke kan få fodfæste.

Sammen med Jeannette Ehlers og Pia Arke prøver de i fællesskab at visualisere og udtrykke en søgen mod en selvforståelse, spændt ud mellem to lande og kulturer.

Jessie Kleemann – At A No Place. 2021.

Jessie Kleemann (1959) har en baggrund i Tuukkaq Teatret og i hendes performances og videoværker taler kroppen højt. Hun udtrykker sig også i kraftfulde malerier af sine oplevelser af Grønland.

Jeannette Ehlers (1973) ser mod varmere lande og kolonier. I et meget ekspressivt foto Endless Row ses kun skyggerne af en kolonne af indfødte i Caribien i et vandspejl. Deres liv er kun som halve mennesker. Intentionen er lige så klar, at Vesten skal mindes om kolonitiden og dens rædsler.

Pia Arke – Borte Med Blæsten.

Pia Arke, der desværre døde for 15 år siden, så sig selv som bastarden, der blev født af to forskellige kulturer. Og netop bastarden er en meget produktiv figur at tænke og skabe ud fra. Dialektikken mellem Grønland og Danmark udforskede hun primært i fotografiet. Derved blev det iscenesatte billede som produkt også en skildring af, hvordan den grønlandske befolkning blev set af danskere.

I et dybt ironisk foto af en vestligt produceret dukke i kitschet rød balkjole, placeret på en øde grønlandsk strand uden skygge af et menneske, er beskeden til os indlysende.

Udstillingens titel Atlantikumi betyder på grønlandsk i Atlanterhavet og med præpositionen ”i” dykkes der ned i det våde ingenmandsland, dette ikke-sted, der udtrykker den urovækkende mangel på et ståsted.

Nordatlantens Brygge
Strandgade 91, København K
Frem til 29. januar 2023

Artikel fra: Nr. 11 / 2022 – December / Januar