Rune Bosse. Fra installationen Circularis. Foto, Christa Conradsen

Tønder Kunstmuseum: Atlas I – III

Af Christa Conradsen - 16. Mar 2024

3 unge kunstnere nedbryder vores lineære opfattelse af historien: Nutid, fortid, fremtid er ét:

Rune Bosse: ”Circularis” – 2 installationer: Efter Ild. Urpflanze

Hans installationer dækker over både filosofiske tanker og opfordring til nænsom behandling af naturen.

Ind i den blå rotunde – indgangen til museets øvrige rum, med en parthenonagtig hvælving og en rund åbning foroven – har han flyttet afbrændt natur: nøgne tilsværtede træer og buske står i en tyk bund af afbrændte træfliser. Snart vil der spire grønt frem: naturens cyklus. Men naturen er sat et ”forkert sted”; det udtrykker spørgsmålet, om natur og mennesket skal/kan skilles ad.

Hans anden installation består af 12 store billeder bag glas, der viser et arbejde, han udførte én gang om måneden igennem et år: blomster, stængler blev tørret og presset og smukt arrangeret. Igen det filosofiske spørgsmål: Er naturen kun en ide eller er vi en del af den?

Hans udgangspunkt er Goethes ide og søgen efter en ”Urpflanze”, hvorfra alt skulle have udviklet sig. – Det fortæller om et evigt søgen efter oprindelsen, på tværs af alle tiderne.

Birke Gorm. Fra installationen ”Gib dein Bestes”!
Foto: Christa Conradsen.

Birke Gorm: ”Gib dein Bestes!”

Hendes installation er stedspecifik. I Tønder og omegn blomstrede kunst-håndarbejdet knipling, som krævede stor flid, udholdenhed, præcision og nænsomhed, før det endelige produkt kunne fremvises. Hun udstiller i museets 6 atelierer, har brugt tusindvis af samlede småting: knapper, nål, søm, små ubestemmelige dele, afslebne stykker teglsten, som hun har arrangeret på forskellig vis, f.eks. på klædestykker af grov sækkelærred. I hvert rum forskellige dagligdags arbejdsmaterialer eller opbygninger af kasser og hylder. De 6 rum illustrerer en lang arbejdsdag, som strækker sig fra det spæde lys om morgenen hen over dagen til det ophængte arbejdstøj om aftenen, med rester af spåner og blik på gulvet. Tidløs arbejde, udholdenhed, og især skabelyst.

En smukt og konsekvent gennemført æstetik, hvilende på materialernes lidenhed.

Rasmus Myrup – Feels III.

Rasmus Myrup: ”Feels”

Han har styrtet sig ufortrødent ud i det stærke følelsesliv. Hans sætning: Jeg tror at jeg ved at jeg føler står i begyndelsen af hans udstilling. Han har fundet frem til 21 afdøde kunstmalere, * fra 1846 – 1905, hvor værkerne udtrykker stærke følelser. De er udlånt fra flere museers depoter. På hver væg hænger omkring 2-3 ældre værker, hvor han så tilføjer sit eget nutidsudtryk. Han nærmest ”maler” sine tegninger. En egen lyrisk og filosofisk tekst på væggen supplerer hans tegninger.

Han har både billedkunst og poesien i sin magt.

Jeg oplever friske og dybt ærlige udtryk fra disse 3 kunstnere.

Anbefales stærkt.

Kunstmuseet i Tønder
Wegners plads 1, Tønder
Frem til 20. maj

Artikel fra: Nr. 03 / 2024 – Marts / April