Hypofysen på springtur.

To generationer – Ruth Elida Andersen og Pier Maria Andersen

Af Pier Marie Andersen - 5. Aug 2024

Min mor, Ruth Elida Andersen (1927-2022), har tegnet og malet siden barnsben. Hun er født i en vandmølle ved Sæbygaard, hvor hun som ti-årig gik gennem isen og faldt i det iskolde vand. Hun blev reddet, men fik betændelse ved hjertet i flere år. Det afgjorde hendes skæbne, for en af lægerne ved hendes lange sygeophold forærede hende en tegneblok og farver. Allerede som 18-årig (1945) tog hun springet til København, hvor hun startede på en merkantil tegneskole, den senere Kunsthåndværkerskole. Efter nogle år kom hun på Kunstakademiet. Hun gik til tegneundervisning på Statens Museum for Kunst under Rostrup Bøyesen en gang om ugen, hvor hun mødte en anden ung lovende kunstner, Roland Heinrich Andersen (min far). De færdedes i internationale kunstnersammenhænge og var med i periferien af COBRA (1948-51). Vi fik som børn frihed til at tegne og male på væggene, da min mor flyttede fra København tilbage til det nordjyske. COBRA kunstnerne og andre af tidens kunstnere ville have fantasi og frihed i kunsten, så de malede i flere huse på gulve, vægge, lofter, døre og også børnene malede med. Tænk bare på hytten i Bregnerød, der gik over i historien som COBRA-hytten. Mine forældre var især optaget af Henri Matisse (1869-1954), der var i front for fauvismen, den franske pendant til ekspressionismen i Tyskland. På udstillingen ”To generationer” er der ud over udstillingen premiere på min mors sidste billedbog om en rejse til Norden, som min far var med til at tegne og skrive tekst og digte til.

Dette blev udgangspunktet for min lyst til kunsten, som har fulgt mig gennem hele livet. Jeg blev født i 1953 i København, men kom til Frederikshavn som godt 5-årig. Alle udskejelserne med at male børnetegninger på væggene blev senere afløst af billeder på papir og lærred. Min mor tog tit os fire børn med på cykeltur i det naturskønne område i nærheden af Frederikshavn, hvor vi sad på rad og række og tegnede og malede i skovbrynet eller på bakkeskråninger. Tegningerne og malerierne udstillede jeg ved min seng. Sjovt at en senere karriere som museumsinspektør og kunstnerisk leder allerede startede her.

Min mor, Ruth Andersen, med skitseblokken i naturen.

Min mor har altid været optaget af naturen og landskabsmaleriet. Hun var en iagttagende og sansende kunstner, der indlevede sig så meget i sine motiver, at hun næsten levede i dem. Hun har hele tiden udviklet sig som kunstner, men mest gennemgående for hendes værker har nok været en stor sans for strukturen, en undersøgende tilgang til motivet og en fin koloristisk farveklang. Hendes papirarbejder og lærreder bærer præg af en stor og talentfuld kunstner.

Pier Maria Andersen med skitseblokken i naturen (tidl. foto)

Gennem hele min opvækst har min mor givet mig lyst til arbejde som billedkunstner, og jeg gik på Kunstakademiet og Grafisk skole i Århus. Samtidig blev jeg uddannet som Kunsthistoriker og som Journalist på Danmarks Journalisthøjskole. Jeg rejste rundt i Europa, opsøgte gallerier og museer og fik et fantastisk indblik i kunstens verden. Jeg malede i en meget forskelligartet natur i landene, jeg besøgte, og skrev digte som flere gange blev udgivet i Hvedekorn med Poul Borum som redaktør. Da jeg var yngre indlevede jeg mig som min mor i den natur, jeg malede. Men senere er det blevet til mere konstruerede og grafiske billeder, hvor humoren og samfundskritikken spiller ind. Man må sige, min mor og jeg er et meget godt udtryk for to forskellige generationer med hvert sit udtryk.

Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Frem til 18. august