Nelli Lassen - Håb, olie og broderi. PR-foto: DNM

Tidens temaer viser sig på Portræt NU på Frederiksborg Slot

Af Inge Schjødt - 27. May 2023

Hvad er et portræt? Hvordan ser portrætkunsten ud i dag? De spørgsmål har Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg stillet for niende gang – og fået 1872 tidsaktuelle bud på – i anledning af uddelingen af Carlsbergfondets Portrætpris på Portræt NU! 2023.

Kunstnere fra de nordiske lande har budt ind, og heraf er 71 værker udvalgt anonymt af en international jury. Der har ikke været nogen særskilt afvejning af hverken deltagerlande eller materialemæssige valg. Konkurrenceudstillingens foreløbigt fem prisvindere er netop fejret her ultimo maj, og udstillingen er åbnet for sommerens gæster. Mens udstillingen løber, er vi med til at nominere den sjette vinder – publikumsprisen.

For Museets nye udstillingschef, Mette Houlberg Rung, har det været en interessant opgave at gøre en sammenhængende og vedkommende udstilling ud af materialet, hun fik overladt, og siden fik fordelt i museets nyistandsatte rum, så der blev god plads til at opleve det enkelte værk.

Martin Bubandt – Dronningens sidste vink. Fotografi.

Tidens tern

Værkernes motiviske indhold samler sig blandt andet om tidstypiske, eksistentielle temaer. Fx spiller problemstillinger omkring identitet, køn, psykisk sårbarhed og relationer en fremtrædende rolle.

– Sårbarheden, men også styrken lyser ud af motiverne på én gang. Det er som om der bliver sagt: Jeg står her, og står ved mig selv, selvom jeg ikke helt ved, hvor jeg skal hen, fortæller Mette Houlberg Rung om et udvalg af værkerne, der har de unge i fokus.

Ikke overraskende handler flere af dem om transformation og kønskarakteristika, men på en æstetisk interessant måde.

Den aldrende bedstemor og fraværet af hende afspejles i malerier og et videoværk, og familien projiceres ind på maleriet af en ung mands skjorte. Relationer, rollemodeller, stjerner samt antihelte i popkulturel indpakning præsenteres rum for rum. Klassiske selvportrætter og de kunstnerisk mere eksperimenterende værker følger trop.

I fremstilling og medievalg vinder fotografiet frem. Men maleri, tegning og video samt skulpturer i gips, papir og hæklet i tekstil spiller stadig en rolle. Hertil vises et installatorisk værk under en tilpas urovækkende synsvinkel.

Der eksperimenteres således med den kunstneriske fremstilling.
– Hvor lidt kan man nøjes med at vise, kunne man spørge ved mødet med nogle ansigter i udsøgt beskæring, delvis tildækket eller udformet i gelé på et sølvfad? Eksperimenterne løfter udstillingens niveau et sted hen, hvor mennesket i sanseligt perspektiv vedbliver at være interessant.

Michelle Vestbo – Selvportræt, Fotografi.

Konkurrencens vindere

De fire første priser er tilfaldet fotografiske fremstillinger. Førsteprisen gik til Josefine Amalie Christensen for det todelte fotografiske portræt Menneskekroppen – Bryn, der viser transkvinden sparsomt klædt i to positurer – siddende, let bekymret – og trusseklædt i en yndefuld bevægelse fra ballettens balanceakt.

Andenprisen gik til Siri Tvorups fem analoge fotografier, printet digitalt under titlen Her er alt for meget himmel, hvor de unge ses i deres habitater.

Tredjeprisen gik til Frida Lisa Carstensen Jersø for Untitled – et uhyre stærkt fotografi.

– Flere vil huske ulykken, der gjorde kunstneren invalid, fordi hun som 14-årig faldt ned i en gangtunnel, da et rækværk brast bag hende inde ved Søerne i København. En skæbne, hun nu bearbejder gennem en kunstnerisk tilgang.

Specialprisen gik til Martin Thaulow for sit markante, store motiv Adskillelse – printet på et termisk redningstæppe af samme slags som dem, syriske bådflygtninge får om sig ved ankomsten til Europa.
Endelig gik Talent-prisen til Agnes Hjalmarsson for maleriet Business in the front – hvor perspektivet forskydes for vore øjne i og udenom badeværelsesspejlet, mens kæresten trimmer sit hår.

Agnes Hjalmarsson – Business in the Front, maleri. PR-foto: DNM

Nytænkning bag Portræt NU

– Mette Houlberg Rung glæder sig over den fornyelse og gentænkning af portrættet, som vi ser på udstillingen, takket være først og fremmest kunstnerne og dertil den internationale jury bestående af Eva Lena Karlsson, museumsinspektør, Statens Porträttsamling, Nationalmuseum, Stockholm, Sverige; Anna Schram Vejlby, direktør, Fuglsang Kunstmuseum, Danmark; Imogen Gibbon, vicedirektør og overinspektør, National Portrait Gallery, Edinburgh, Skotland; Dr. Sarah Moulden, museumsinspektør, National Portrait Gallery, London, England; Jesper Elg, direktør, V1 Gallery, København, Danmark og Tore Leifer, redaktør, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg, Danmark.

Det er rollen som nationalt portrætgalleri, der er baggrunden for, at museet på Frederiksborg kontinuerligt søger at udforske, udfordre og fejre portrættet som kunstnerisk genre. Med Carlsbergfondet i ryggen er konkurrencens priser til at mærke. Således er Førsteprisen på 100.000 kr., Andenprisen 45.000 kr., Tredjeprisen 25.000 kr., Talent-prisen 10.000 kr., Specialprisen 10.000 kr. og Publikumsprisen, der først uddeles 15. august, er på 10.000 kr.

Sidste gang satte pandemien sit præg på modelvalg og motiver. I år er temaerne mere varierede, og handler primært om identitet, politik og nære relationer. Portrættet som kunstnerisk genre kan til stadighed revitaliseres – se blot – og få kunstnernes egne fortællinger i kataloget.

Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot, Hillerød
Frem til 3. september

Fakta: Værktyperne omfatter 37 fotos, 24 malerier, 4 skulpturer, 3 tekstilværker, 1 video, 1 tegning, 1 træsnit. Geografisk deltager 39 fra Danmark, 12 fra Sverige, 9 fra Finland, 9 fra Norge, 1 fra Grønland, 1 fra Ålandsøerne.

Artikel fra: Nr. 05 / 2023 – Maj / Juni