Af Tom Hermansen, kunstanmelder på Jyllands-Posten.
Theirry Geoffroy/Colonel, født 1961. Han bliver ved med at fare verden rundt med sit vanvittige, originale kunstcirkus og er måske den mest interessante kunstner herhjemme lige nu. Dansk-franske Thierry Geoffroy med kunstnernavnet Colonel er konceptkunstner, hvis forgængere er folk som franske Marcel Duchamp, ham der udstillede et pissoir som kunst, og tyske Joseph Beuys. Colonel har en manisk skabertrang, hvilket kommer til udtryk i enkeltværker, som han udstiller fra tid til anden, men navnlig i form af gruppe-aktiviteter. Hans mest kendte format er det såkaldte Emergency Room, hvor massevis af billedkunstnere inviteres til at bidrage med kunstværker, ikke værker, de har arbejdet på i månedsvis, men værker, der produceres her og nu, og som responderer på helt friske samfundsproblematikker. Hans nylige arrangement hos Gallery Poulsen i København, da den amerikanske aktivist-duo The Yes Men kom på besøg, var endnu et eksempel på, hvordan kunstnere igennem hans arbejdsformat kan behandle aktuelle problemstillinger, in casu: COP15, klimatopmødet i København. På verdens største kunstfest, biennelen i Venedig, er han altid med, ikke som officiel gæst, men som en drillepind, der kilder og prikker til det etablerede, bl.a. igennem hans "Penetrations" og "Critical runs". Det, Colonel producerer, kan være svært at genkende som kunst, og skønt i klassisk forstand er det i hvert fald ikke. Men han kan bare noget, der på en særegen facon kan kaldes æstetik, og som i den grad er fuld af energi og relevans.
Theirry Geoffroy/Colonel
6. Oct 2010