The Siege of Frandsen

19. May 2016

Af Pier Maria Andersen
pier.andersen@mail.tele.dk

”The Siege of” – en belejring af Erik A. Frandsen. I den lille sal er der lagt op til flere eks-perimenter. Fx ses et fotomaleri, hvor Erik A. Frandsen har malet over et foto med to letpåklædte kvinder. En globus-skulptur viser noget, der kunne minde om lande, men går man tættere på, ser man den fineste flora folde sig ud. Gule, røde, blå blomster. Den er sat på en spiralformet marmorsøjle, hvor spiralen er med farvede mosaiksten. Når man kigger på det kæmpestore mosaikbillede, der har indtaget en af museets vægge, så ser man et udsøgt mosaikarbejde med, hvad man først tror er gråtoner, men pink og lyslilla mosaikker gør billedfladen nuanceret og levende.

Sanselighed og skønhed
Og så udfolder en motivverden sig på billedfladen. Man ser fx en del af en mand i øverste venstre hjørne, som peger med en revolver mod noget, der kan minde om en vandpibe. Det kunne udmærket også være benzinstandere, noget der giver associationer til olie-konflikten. En belejring med revolveren – tja. Hvor blomsterne er re-præsenteret på globussen, så spiller naturen også ind i det store mosaikarbejde. For mosaikkerne er lagt omkring nogle særligt udvalgte natur-sten. Billedet er på en gang eksperimenterende med na-turstenene, men samtidig er det klassisk opbygget med fire gyldne snit.
Når man træder ind i den store sal bliver man overvældet af sanselighed og skønhed. Erik A. Frandsen benytter sig af smagfulde, nuancerede og et umådeligt rigt farvespil på lærrederne.

Usædvanlig perspektiver
Farverne er lagt på i flader med lysere nuancer øverst og billederne har nærmest ka-rakter af noget, der er vævet. Så i denne sal bliver man vel belejret af billedernes skønhed, og man må bare nyde det i fulde drag. De fire af-lange billeder i en serie er opstillinger. I alle billeder er der en gennemsigtig glasvase med en blomsterbuket og i tre af billederne er placeret en mindre figur. Hvert billede har imidlertid sine karakteristika. I det første billede af-blomstrer buketten. I det andet billede ser man vasen og figuren helt tæt på. I det tredje billede er der også frugter og et stearinlys. I det sidste billede er blomsterbuketten mindre. I de tre mel-lemstore billeder består midterbilledet af en frugtskål, en figur og en vase og er et umådeligt smukt billede. Billedet til venstre og billedet til højre er mere rum-udsnit, for her kommer mere med. De tre billeder har helt fantastiske lys-virkninger og usædvanlige perspektiver. På den sidste væg hænger det store tredelte billede. Det virker meget dramatisk med de helt lyse farver sat op mod de mørkere toner. Især fokuseres man af en klase gule bananer. Man kan ane himlene og naturens former, men der er samtidig tale om abstraktioner, der gør, at det kan være vanskeligt at se, hvad det egentlig forestiller. Man må give sig hen til det maleriske, til de stærke kontraster, fantastiske lysvirkninger og skæve perspektiver. Man forstår, han er en internationalt anerkendt kunstner og en af de helt store på den danske kunstscene.

Himmerlands Kunstmuseum
Søndergade 44, Aars
Frem til 4. september
Artikel fra: Nr. 05 / 2016 – Maj / Juni