Af Inge Schjødt
ischjoedt@hotmail.com
Her i årets første måneder har maleren Tom Anholt (f. 1987) sammen med sin landsmand, kurator Jane Neal, hentet værker af tre aktuelle kunstnere fra De Britiske Øer til udstillingen The Islanders hos Galerie Mikael Andersen i København. Sammen med Tom Anholts egne værker får vi her indblik i fire generationers britisk kunst.
80-årige Rose Wylie (f. 1934) kommer med en friskhed og umiddelbar tilgang, så man skulle tro, at hun var den yngste af de fire. På ferniseringen forklarede kuratoren om Rose Wylie, hvordan hun hele tiden har flere værker i gang, hvordan hun altid er på, suger til sig og lader sig visuelt inspirere af, hvad hun hører og ser, f.eks. via radio, aktuelle film, tv, avisklip. Det giver hende den kontemporære bølgelængde. I den erfarne kunstners filter destilleres tidens flow ind til essenser i et formsprog, der i kataloget betegnes som barnligt, naivt. Wylies tolkninger er robuste, subtile, kontante afregninger med en umiskendelig britisk alvor og humor. – Varmt anbefales det at opsøge video.frieze.com hvor Rose Wylie opleves i sit hjem i det sydøstlige Kent. Fra samme landsdel kommer også Billy Childish (f. 1959), der siden teenageårene har holdt til i Chathams Naval Doc-kyards. I et stort billede The Great Banks præsenteres en parafrase over et af marinemaleren Norman Wilkinsons værker i Childish’s an-træk, som er gennemsyret af Edvard Munch-inspiration. Skildringer af store, dystre sindsbevægelser har Billy Childish og Munch tilfælles, som det f.eks. udtrykkes med alvorstunge penselstrøg i motivet Man Reclining on Willow Tree (Kro-onstad 1901).
Hos Ryan Mosley (f. 1980) skues der ligeledes bagud, bl.a. i det ovale værk Distant Ancestor XI. Her anes en kontrastfyldt kolorit og et formsprog med reference til nogle af kontinentets store skikkelser fra det 19. og 20. århundrede, Egon Schiele blandt andre. Groteske, Harlekin-farvede karnevalsfigurer og Memento Mori-kranier finder vi også hos Mosley.
Tilbage til Tom Anholt, der er den yngste, og en af de faste kunstnere hos Mikael Andersen. I kunstnerens Village in the rain og Studio Garden får vi at se et karakteristisk lys og flere varierede teksturer samt en poetisk musikalitet i strøgene.
Hver især er de fire Islanders repræsentanter for kunstnerens solitære ø-liv i skabelsens øjeblik samtidig med, at historiske prægninger har bølget over havet mellem Skandinavien og resten af Europa og dermed brudt isolationen. Distancen over den engelske kanal er mindsket med det vellykkede besøg.
Bredgade 63, København
Frem til 21. februar