Kirsten Schmidt Nielsen, Så gør dog noget. Foto: Inge Schjødt

Taktil og eksperimenterende KS 23

Af Inge Schjødt - 21. Jun 2023

Til regnens trommen og himmelsk blitzlys åbnedes KS 23 – Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup 17. juni, og Vibeke Gøtzsche og Janusz Walentynowicz fik hver overrakt KS Prisen på 5.000 kroner. Udstillingen, den 51. i rækken, kan det varmt anbefales at besøge en gang eller mere, for der er usædvanlig meget god kunst at se.

– Blandt 1640 værker fra 311 ansøgere havde censorerne udvalgt 127 værker af 75 kunstnere – 56 kvinder og 19 mænd. De fem censorer Karen Gabel Madsen, Mette Rishøj, Ulla Gerd Christensen, Peter Land og Jonas Pihl var repræsenteret med deres egen eksklusive del af udstillingen under titlen Find Fem Fejl, så der var en mulighed for at se dem nøjere efter i sømmene.

Billedkunstner Jonas Pihl holdt årets åbningstale, og spurgte efter introduktionen på vegne af publikum:

– Og er der så nogle tendenser, man kan spotte?

– Hvad foregår der ude blandt græsrødderne på den ulmende, danske kunsteng?

– KS23 kan omtrent deles op i kategorierne: Det organiske og stofligt skulpturelle – herunder også keramiske eksperimenter, Det surrealistiske, Interiører og Portrætter, Det konceptuelle og eksperimenterende foto og video, svarede han, og nævnte eksempler fra det omfattende katalog med årets udvalgte medvirkende.

Nirvi Benniche – Sommardörren, Fading. Foto: Inge Schjødt

Rørlige erindringer

Blandt indholdsmæssige tematikker er det kombinationer af erindring og taktilitet, der springer i øjnene hos denne skribent. Således hos Nirvi Benniche, hvor en alderdomspræget mor har inspireret til motiverne, og i Anne Sofie Vang Ditlevs Spejderpige, malet i lejrbålets kul på udtjent teltdug.

Hos Mette H Buch peger motivet Kvinde i rød balje tilbage i den klassiske kunsthistories kvindefigurer, mens baljen hun står i peger frem mod en diskussion om det rimelige i de hjemligt begrænsede vilkår. Det overfladebroderede fotografi var et velvalgt plakatmotiv for KS 23 – et sanseligt blikfang.

Der er flere fortællinger, fortrinsvis skabt i tekstile materialer.

– I Inga Jager Nykrogs motiv Mejetærsker i Vestjylland er broderiet gjort på karklude, og dem ser vi igen hos Søren Nielsen, som også har taget de genkendelige skuresvampe under mere formel behandling.

– Charlotte Sølling Knudsens Klokkestrenge rummer en egenartet mystik, og det samme gør Inger Odgaards strikkede og hæklede organisk-skulpturelle værker i serien New Skin, hvor det rå og ubehandlede garn er vendt tilbage i hænderne på knit-art kunstneren. Det taktile er i øjenhøjde.

Inger Odgaard – New Skin. Foto: Inge Schjødt

Naturinspirationer og tidens fokus på miljø er mere indirekte temaer i værkerne hos de to vindere af KS Prisen. Vibeke Gøtzsche viser en dramatisk kraftfuldhed, som det kendes fra naturens gennembrydende evne i sine skulpturer, der er syet i indfarvet læder – et på en gang stærkt og usædvanligt materiale i kunstnerisk sammenhæng.

Vibeke Gøtzsche – Uden titel. Foto: Inge Schjødt

Janusz Walentynowicz har skabt sine rørformede skulpturer i formstøbt glas, og det skrøbelige materialevalg imponerer og overrasker beskueren, så man for sit indre øre måske sætter både lyd og levende billeder på oplevelsen af Processor 557 m.fl.

Janusz Walentynowicz – Processor 557. Foto: Inge Schjødt

Fotografier med historie

Josefine Amalie præsenterer sig selv i et Extra Ordinary Selfportrait, og giver os en ung, hugsiddende kvinde på en piedestal, der frimodigt ser på beskueren fra et højloftet rum, som leder tankerne hen på hollandsk renaissance med lysindfald fra et stort, sprosset vinduesparti. Motivet kalder flere eksempler fra kunsthistorien frem på nethinden. Ud over maleren Vermeer også skulpturen BOY på ARoS. Et tankevækkende værk med flere vinkler.

Josefine Amalie – Extra Ordinay Selfportrait. Foto: Inge Schjødt

Thomas Petri viser dobbeltportrættet YOUTH I+II fotograferet i 1981, som ligeledes fremkalder associationer til fortiden ved synet af fastnettelefonen og kæresten i sengen. Også her er fotografen identisk med modellen.

Thomas Petri – YOUTH I + II. Foto: Inge Schjødt

Susanne Luup har brugt skolefotos som forlæg for malerierne The Dance og 1971 – klassebilledet i krappe farver. Også Luups motiver henter energi i erindringen, så det knitrer i øregangene, når der relateres til de enkeltes skæbner. Der fremkaldes en form for nænsom healing i mødet med kammeraterne mange år efter.

Susanne Luup – 1971. Foto: Inge Schjødt

Konceptuelle kager og bløde bananer

Museumskunsten får kommentarer med på vejen af Jørn Hulgaard Sørensens indrammede roulader, bagels, og citronmåne og af Kent Larsens skulptur, Banangyngen, som kommenterer på italieneren Maurizio Cattelans, storsælgende bananer på den internationale kunstmesse Art Basel Miami Beach i 2019 – og senere museumsversioner. Her var bananerne dog udstoppede.

Kitt Buchs At the Museum I+II sender bolden tilbage til beskueren med sine popsurrealistiske skildringer. Hvad er det, der er værd at se på inde i museet og ude i den vide verden? Hvad passer vi sådan på?
Keramikken af Tina Hvid tegner også surrealistiske elementer på menukortet i vellykkede installationer.

KS-view. Foto: Inge Schjødt

De Fem

Udstillingens fem censorer leverer en stilfuld præsentation – de klæder oven i købet hinanden med Mette Rishøjs to keramiske krukker midt i rummet til at koncentrere energien.

Der er i det hele taget fundet plads til en del skulpturer på KS 23 – både keramiske og anderledes stofligt eksperimenterende, og alt i alt er det en særdeles afvekslende, men velkomponeret udstilling.
Tag endelig turen til Tistrup – og sæt god tid af, hvis kunstnernes ihærdige indsats skal belønnes med den opmærksomhed, de helt og fuldt har fortjent. Niveauet er højt, hele raden rundt.

KS 2023 Kunstnernes Sommerudstilling
Janus – Vestjyllands Kunstmuseum
Frem til 6. august

Find Fem Fejl hos censorerne her Mette Rishøj, Jonas Pihl. Foto: Inge Schjødt
Peter Land, Planen. Foto: Inge Schjødt
Jonas Pihl, Satyricon. Foto: Inge Schjødt