Af Pier Maria Andersen
maria1231@outlook.dk
Store former og rene linjer, en kraft og styrke der indikerer en ekspressiv tilgang til værkerne. Det gør, at Felix Pedersen og Marianne Fossgreen spiller fint sammen, men de har samtidig to vidt forskellige udtryk. Felix Pedersen har store tegninger, akvarelkridt og malerier med, hvor Marianne Fossgreen har keramik.
Motivet på nogle af Felix Pedersens store tegninger (70 x 100 cm) er thailandske hunde, hvor stemningen og følelserne er det væsentlige. Felix Pedersen er ofte i udlandet, og i begyndelsen af 2017 var han i Thailand, hvor det gjorde stort indtryk på ham, hvor ubehagelige de thailandske hunde var. De var både beskidte og bidske og ikke altid lige hygiejniske. Af andre motiver er der en serie med ulve. Deres udgangspunkt er idémæssigt og bygger ikke på det følelsesmæssige som de thailandske hunde. På en af ulvebillederne står der ”nu igen her” for den er her jo igen, ulven. På nogle af tegningerne er der opstillinger, bl.a. meget smukke tegninger med skriggule citroner.
På udstillingen vil der være en række af de små meget sanselige og smukke akvarel-kridt, for i 2017 har Felix Pedersen ikke kun været i Thailand, men også i Toscana. Det er billeder, han maler som plein-air foran motivet, noget han normalt ikke gør, for han plejer at nedfælde indtryk på tegninger og maleri som mere abstrakte og ekspressive erindringslandskaber. For nylig var han på et plein-air-symposium i Salling. Han har her kun taget skitser, som han bruger som udgangspunkt for store erindringsbilleder i sit atelier. Farveholdningen i dem er hidsig, og der er et par stykker, som er ret voldsomme. Der er rigeligt med drama i.
I sin malemåde er Felix Pedersen tydeligt beslægtet med den internationalt anerkendte Per Kirkeby. Det er måske heller ikke så mærkeligt, for efter sin studentereksamen på Nykøbing Mors Gymnasium tog Felix Pedersen til København og blev optaget på eks-skolen, der var et alternativ til Kunstakademiet. Han var elev af Poul Gernes, en af igangsætterne af skolen. Felix Pedersen debuterede på KE i 1968, og i 1969 udstillede han ”sofa oversået med karse” på Charlottenborg Festival 200. Han var eksperimenterende og ville gøre oprør mod det etablerede system.
Felix Pedersen bor i dag nær fjorden i nærheden af Skive, hvor han har en fin udsigt over skoven og fjorden. Samtidig har han sommerhus ved Vester Thorup, hvor havet udgør en væsentlig inspiration.
Marianne Fossgreen er i år blevet 80 år, og hun er stadig aktiv som keramiker. Hun har omkring 25 skulpturel keramik med på galleri Arte, der oftest har den menneskelige torso som udgangspunkt. Nogle af skulpturerne er med ensfarvede glasurer og motiver fra naturen, andre er med rene stramme linjer. Tre af de sidst brændte torsoer har titler som håb, tro og leg. Det er forstudier til tre større torsoer, som senere skal udstilles på Silkeborg Bad. Endvidere har hun en torso med titlen ”Atleten på spring”. En af de smukkeste er nok en slank figur med en rund oval topmave foran og man ser lidt af armene, der strækker sig i vejret. Den ser så livsglad ud.
Marianne Fossgreen har i over 30 år boet og arbejdet ved Gudenåens bredder. Der er to boliger på grunden, hvor hendes datter, arkitekt Susanne Fossgreen netop er flyttet ind i en af boligerne, sådan at de bor i slægtskab. Boligerne er knyttet til hinanden med et glasgalleri med Marianne Fossgreens kraftfulde keramik. Boligerne er omgivet af skov og store frodige vækster, og midt i det hele ligger en sø. Marianne Fosgreen er uddannet keramiker på Århus Kunstakademi i 1974-77, og hun har en overbygning på skulpturlinjen 1986. Hun debuterede i 1982 på den censurerede påskeudstilling i Århus og samme år på Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup.
Det er både en smuk og interessant udstilling, og så ekspressiv at man som beskuer ikke kan andet end blive påvirket.
Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Fra 9. til 30. september
www.galleriarte.dk