Stine Bidstrup

9. Nov 2011

Af Erik Meistrup
e.meistrup@gmail.com

Glasmuseet indledte for nogle år siden en særlig udstillingsserie, hvor man med visse mellemrum ville lade en yngre glaskunstner eller en prøvet en af slagsen, der ville gå nye veje, få mulighed for at lave en helt særlig eksperimenterende udstilling. Denne gang er det Stine Bidstrup (1982), der har fået og grebet chancen for at omsætte en række forskellige arbejde-i-proces til et samlet hele under titlen ”Studier i afsøgningen af orden og kaos”, hvor formålet er at undersøge samspillet mellem synssans, krop og omverden med (glas)materialet som et slags prisme – så at sige.

Kaos-orden
Hun har selv opsummeret sit arbejde på denne måde: ”først arbejder jeg digitalt med grid’et … geometrisk ordnede og uordnede mønstre. Sat i sammenhæng med glassets elasticitet i dets varme tilstand, arbejder jeg med at konstruere og bygge med en streg for at bemægtige hele formen med et mønster.”
Helt konkret har det betydet, at hun først på computeren og senere i en helt analog proces – der består af en størkning, hvor mødet mellem tid, fugt og temperatur har sin egen måde at blive til noget på (mange går til og pulveriseres fuldstændigt) har skabt en mængde fine glastråde, der så at sige har skabt deres egne tilfældige slyngede linjeføringer. Disse mange tråde er ophængt i en ny kaotisk orden, der skaber en utrolig smuk og sårbar skulpturel installation.
En anden del af udstillingen er en lang række forskelligt formede mere solide glas ’klumper’, der indeholder de nævnte grid-mønstre (ca. 14 forskellige) – altså en netværk af tråde, der ligger i et velordnet mønster inde i glasklumpen og giver den struktur og synlighed. De mange fint forarbejdede klumper, blæst i 2 omgange, udgør en ny samlet orden, der på samme tid er lidt kaotisk og samtidig velordnet som en samlet struktur i selve rummet. Hun skaber på den måde sin egen personlige kaosteori, hvor glassets forskelliget farvede transparens er et medium, hvorigennem mønstre og forvrængede synsindtryk (Stine kalder det selv ”interferens, overlapning og optiske vibrationer”) udtrykker en anden fysisk verden end den, man kommer med ude fra. Men det er også centralt for hende at udtrykke, at påpege at netop i detaljen ligger det strejf af tilfældighed, der forhindrer det perfekte, fordi det fortsat er håndarbejde.
Stine Bidstrup er allerede nået langt hjulpet godt på vej af studier forskellige steder fra Glas & Keramikskolen på Bornholm (hvor hun i dag selv er lærer) til Danmarks Designskole og Rhode Island School of Design, USA. Hun har udstillet hjemme, USA, Tyskland, Nederlan-dene, Frankrig og Norge. Hun er en de store talenter, det er værd at holde øje med i fremtiden.

Glasmuseet
Strandvejen 8, Ebeltoft
Frem til den 26. februar 2012
 
Artikel fra: Nr. 10 / 2011 – Nov. / dec.