Springende karpe i bølgesprøjt

21. Apr 2016

Af Bent Mortensen

For at være mentalt forberedt på den oplevelse, man får på Vejen Kunstmuseums enestående udstilling – den første i Danmark overhovedet – ”Japanske træsnit – fra japansk boghåndværk til Pippi Langstrømpe”, vil det være en god ide at have Johs. V. Jensens lille myte ”Fusijama” i frisk erindring. Selv om der er mange andre motiver på udstillingen, bl.a. en opiumsrus, er det bjerget Fuji, der bliver stående for det indre øje. Det vil også være godt at læse om udstillingen på forhånd på museets hjemmeside, for der er så meget kulturhistorisk og kunsthistorisk gods gemt i udstillingen, at man ikke sådan lige overskuer det hele – slet ikke, hvis man også bliver hængende ved skærmene med digital gennembladring af nogle af bøgerne.

Udstillingen rummer over 100 træsnitbøger, mange enkeltbladstryk og adskillige billedruller – det meste i sort/hvid, en del er håndkoloreret. Træsnithåndværket blomstrede i perioden 1600-1900, første i illustrerede bøger med billeder af den ”flydende/forgængelige verden”, senere i enkeltbladstryk. Den bærende ide var, at billedrige bøger frisætter fantasien; derfor fylder teksterne minimalt.

Motiverne giver et både bredt og detaljeret indblik i en eksotisk verden, der forbliver distanceret for en vesterlænding. Der er personskildringer af berømte malere og skuespillere, kendte geishaer og lykkebringende guder; der er landskaber og berømte steder: Fuji-bjerget, prospekter fra Tokyo, floder i provinsen, stationer på vejen fra Tokyo til Kyoto osv. – altså turistguider eller rejsebeskrivelser; der er hverdagsscener fra teatret, geishamiljøet og militæret; der er fauna og flora (insekter, fisk, snegle, skildpadder, træer og blomster mm.).

Da Europa blev ramt af den japanske bølge i 2. halvdel af 1800-tallet, blev kunstnerne fascineret af den japanske træsnitkunsts anderledes perspektiv, komposition og opbygning af farvefladerne. De store impressionister havde store samlinger af japanske træsnit (ofte oprindelig indpakningspapir i porcelænsimporten!). Også danske kunstnere var påvirket af den ukendte kunstart, f.eks. Willumsen. Senere blev de japanske træsnit en afgørende inspiration for danske Ingrid Vang Nyman (1916-1959), der i midten af 1940’erne tegnede Pippi Langstrømpe (i august åbner Vejen Kunstmuseum en udstilling med hendes værker).

Denne udstilling viser en fascinerende fremmed verden, fuld af stilhed og ro. Især billederne fra serien ”Et hundrede udsigter af Fuji”, der udkom i 1834, gør én stille. Nu forstår man bedre Johs. V. Jensens oplevelse af Fusijama.
Samleren Jan Buch fortjener tak og oversætteren Merete Pedersen respekt.

Vejen Kunstmuseum
Østergade 4, Vejen
Frem til 24. juli 
Artikel fra: Nr. 04 / 2016 – April / Maj