Det er lidt pudsigt at tænke på, at kunstnergruppen Sydfynske Kunstnere begyndte som en protestbevægelse med en vrede vendt mod SAK Kunstbygning, som længe havde insisteret på censurerede udstillinger. Gruppen etablerede sig for 50 år siden og fik alligevel lov til at komme inden for døren hos SAK.
Jubilæumsudstillingen viser, at kunstgruppen er sprællevende og også viser en større diversitet end tidligere. De deltagende kunstnere udtrykker sig stilmæssigt meget forskelligt og i mange forskellige teknikker. Der er maleri, skulpturer i forskellige materialer, grafik og keramik. Nogle arbejder helt naturalistisk, mens andre søger mod det abstrakte og mere symbolladede.
Den naturalistiske iagttagelse
I Lene Jelling Holms fine grafiske arbejder ser man, hvordan hun tager udgangspunkt i naturen og de forløb, som naturen altid gennemgår fra at spire blomstre, afblomstre og forgå. Hun deltager med en hel række fine collografier, som er en helt speciel raderingsteknik på pap.
Jelling Holms magnoliabilleder tager absolut udgangspunkt i det naturalistiske, men hun forstærker udtrykket ved at lade den smukke blomst udfolde sig på en nøgen gren. På den måde skildrer hun en livscyklus i naturen. Selve grenen er holdt i sort og hvidt, mens blomsten har fået nogle lyserøde, sarte toner og understreger vel forgængeligheden i naturens processer.
Der er mere gang i farverne i Nana Aggers malerier. Nana Agger har næsten fået kunstnerlivet ind fra barndommen. Hendes far, Ib Agger, er en af stifterne af kunstnergruppen og hendes farfar er Knud Agger. Nana Agger bruger også naturen som sin inspirationskilde.
Motivet er ret komplekst. Umiddelbart virker det til, at kunstneren sidder inde med et gardin til venstre, en skitseblok med en blyant, et krus med andre tegneredskaber, nogle elektriske ledninger med deres han og hunstik hængende ned fra loftet, et udkik ud gennem et vindue, hvor man kan se genskær fra en tekst, som er spejlvendt og en stærkt lysende fuldmåne, som ovenikøbet sender spejlingen ind på vindueskarmen. Værket vækker nysgerrighed, fordi Nana Agger skærper opmærksomheden om fuldmånens og naturens lys over for det lys, som vi kan skabe ved hjælp af elektricitet.
Det finurlige
Andre i gruppen udforsker andre muligheder. Lars Lauge er som Nana Agger nærmest født med en blyant i hånden og har altid tegnet. Hans far var karikaturtegner, så for ham var det naturligt at udvikle sig i den bane. Hans værker på denne udstilling mikser et forhold mellem det helt naturalistiske og mere symbolladede udtryk.
Typisk for Lauges værker er, at de viser et motiv, som opfordrer os til at digte videre. To personer i stribede dragter fylder det meste af billedet og bøjer sig ned mod en lille person med et hundehoved. Hvad er det for en samtale, de har i gang i?
I forgrunden ses en af Frank Fenriz’s skulpturer. Fenriz har arbejdet med skulpturer i mange år efterhånden og her ser vi en let og luftig skulptur, som passer eminent godt til Lauges værk. Denne skulptur er præget af en lethed og gennemsigtighed, som næsten får den til lette fra sin platform. Den vidner om en kunstner, som hele tiden eksperimenterer med sin kunst. I øvrigt kan man se hans parafrase over Kai Nielsens berømte skulptur, Vandmoderen, et andet stedet i bygningen.
Sydfynske kunstnere viser på deres jubilæumsudstilling en mangfoldighed og særdeles attraktiv kompleksitet. Sydfyn er stadigvæk fyldt med en kunstnerisk virksomhed og energi, som er værd at opleve. De deltagende kunstnere er Hans Kjær, Sabine Jensen, Jørgen Mogensen, Ellen Margrethe Andersen, Søren Westh, Gitte Buch, Lene Elling Holm, Theresa Larsen, Lars Lauge, Frank Fenriz, Nana Agger, Søren Søndergaard og Alfio Bonanno.
SAK Kunstbygning
Vestergade 27-3, Svendborg
Frem til 6. oktober