Spejlinger i Keld Moseholms Atelier & Have

Af Jens Rolighed - 21. Jun 2025

Udstillingen af Keld Moseholms værker i denne sommersæson viser hans værker på en helt ny måde både i atelierlokalerne og i den store have. Ny i haven er Moseholms store skulptur af H.C. Andersen.

Eventyrdigteren står med et spejl i hånden. I spejlbilledet ser han sig selv i profil ved hjælp af et andet stort spejl, som står til venstre for ham. Denne opstillede situation illustrerer, at H.C. Andersen oftest blev malet i profil, fordi kunstnere ofte valgte den positur for at male eller tegne det vellignende portræt. Der har også været historier om, at digteren selv foretrak profilbilledet.

Spejle lyver vel ikke, men indimellem kan man blive overrasket over, hvad de kan afsløre. Den effekt har Moseholm arbejdet med både direkte og mere indirekte. I Brandts Passage i Odense står den store skulptur, Kejserens nye klæder, som indeholder en spejleffekt med blanke stålplader, så beskueren lige pludselig kan se sig selv som en del af skulpturen. Det samme kan ses i en vandkunst på Centrumpladsen i Svendborg. En lille skitsemodel til den store skulptur i Svendborg kan ses på 1.salen i atelieret. Det er dog især de indirekte spejlinger, som er omdrejningspunktet på denne udstilling.

Keld Moseholm.

De små tykke mænd

Det, som Moseholm nok er allermest kendt for, er hans små tykke mænd, som optræder i både de små og store skulpturer. De er fulde af humor og alvor, for man kan næsten ikke undgå at smile ad deres ubehjælpsomhed, samtidig med at man kan spejle sig i deres forskellige situationer.

Det kan være, når to mænd står og kæmper med to kvadrater oppe i luften og også har et rektangel, som ligger på jorden, som i denne opstilling er en blank spejlplade. Situationen spejler sig i det blanke, men ændrer sig selvfølgelig også alt efter, hvor man placerer sig i forbindelse med figurerne. Det er en måde at inddrage beskueren i skulpturgruppens kamp, som bliver endnu mere interessant på den måde. Karakteristisk for rigtig mange af Moseholms skulpturer skildrer de et fastfrosset øjeblik, som ingen kender slutningen på, men som beskueren har mulighed for at gætte sig til.

Foto: Andreas Bastiansen.

Den eventyrlige have

Ude i den store have, som næsten er anlagt efter den romantiske haves principper med et stisystem, som skal give overraskelser, når man drejer om et hjørne, findes der et halvt hundrede store skulpturer både med de små tykke mænd, men også af kunstnerens klassiske skulpturer.

Man kan møde en stor tyk og nøgen mand, der troner i en stol og har en krone på hovedet. Han minder meget om kejseren, som skildres i skulpturen, Kejserens nye klæder. Man kan også se den unge kvinde, som sidder i en gynge, som er trukket tilbage. Så snart hun løfter fødderne, bevæger gyngen sig frem og ud i den omgivende natur.

Processen

I udstillingens største rum kan man få et fint indblik i, hvordan skulpturerne er blevet til, fordi her er nogle gipsmodeller og skaller til støbninger bevaret. Samtidig kan man i en lille video få et indtryk af det store arbejde, det er at realisere de tanker, der egentlig begynder med en lille løs skitse, men til sidst ender med en bronzeskulptur.

Den nye udstilling er tilrettelagt af kurator, Theis Vallø, og udstillingsdesigner, Morten Underbjerg, i samarbejde med familien Moseholm.

Keld Moseholms Atelier og Have
Knoldsborgvej 1, Faaborg
Frem til 31. august

Artikel fra: Nr. 06 / 2025 – Juni / August