Denne udstilling er den mest omfattende med Andreas Schulenburgs værker siden 2012 i Køge og breder sig derfor over seks udstillingsrum og giver et godt udsyn over hans forskelligartede produktion og ikke mindst, hvad han er optaget af. I et af de sidste rum er hans projekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (afgang 2005), som er en tegneanimationsfilm Body Tequila (2003), der består af skøre sammensætninger fra en selvskabt tegneserie og bogstavelig bombastisk politisk ironi med de to Bush-præsidenter en sammenblanding, der er gået igen i hans værker siden da. Andreas Schulenburg er årgang 1975 og født i Hamborg, Tyskland.
Pop-dadaisme
Noget af det, der karakteriserer Schulenburg, er den sorte humor. Man kan måske også tillade sig at kalde det pop-dadaisme på dansk. Selvom han ikke involverer sig selv, er der en god snert af Sven Dalsgaard over hans tilgang til blikket på sociale strukturer, velfærden med dens storforbrug til alle sider og dyrkelsen af klicheer og kitsch i såvel vores adfærd som pop-billedsproget. Det er, som at få en billede/ordmæssig boksehandske lige i synet. Mest voldsomt i titelværket om “at være sammen og dog alene”, hvor en person hovedløst (bogstaveligt) har ladet sig opsluge af de sociale mediers lukkede verden, hvor der er tre muligheder: sammen (uden at være personligt tilstede), selvmordet eller vejledningen i, hvordan man dør.
Poesien lever også
Han har dg også en evne til at blive poetisk på en storladen måde, som man her på udstillingen ser i store filtværker som Sunrise, 2019, eller de fire værker under titlen The Silent Night, hvor man f.eks. ser en blodmåne og flagermus eller et andet månebillede og et soveværelse med åbne vinduer.
Eller når man går til hans keramiske skulpturer, hvor en løve ligger på et zebraskind, eller hvor to aber leger Eva og Adam og den forbudne frugt, eller hans kommentar til klimakrisen med to isbjørne på “varmeferie” under et savannetræ.
Andreas Schulenburg er en mester i at vende og dreje den åbenlyse logik og stikke os andre virkeligheder i øjnene, samtidig med at hans anvendelse af materialer også spiller med og mod de valgte motiver. I den store skilteskov ser man russiske Gazprom sammen med Coca Cola, McDonalds, en sex shop ved siden af Deutsche Bank og på bagsiden Danske Bank begge involveret i kæmpe skandaler med hvidvask. Endelig er der en afdeling med tegninger og kalkmalerier. En absolut seværdig udstilling.
Viborg Kunsthal
Riddergade 8, 8800 Viborg
Frem til 24. november