Af Grethe Hagensen
grethe.hagensen@youmail.dk
Forladte skure, nedlagte landbrug og gårde pynter ikke just i landskabet, selv om forfaldet også kan have sin helt egen skønhed, når træer og planter bemægtiger sig rummet og begynder at vokse op gennem det hullede tag. En skønhed som åbenbarer den nostalgiske og romantiske ide om naturen, der genvinder sit territorium, og denne tematik fra den såkaldte udkant i Danmark, har den unge kunstner Lars Bjerre ( f. 1975), som bor og arbejder i Berlin, blik for.
Lars Bjerre er vendt tilbage til sin mormors gamle forfaldne skur på Djursland og har genskabt det som en installation i Kunstbygningen i Vrå. Alt er uberørt og bygget op præcis som han husker det fra sin barndoms sommerferier hos mormoren. Den gamle slidte støvede lænestol, taburetten, haveredskaber, rustent værktøj, plasticurtepotter, papkasser og en gammel badmintonketsjer m.m. sætter gang i minderne hos kunstneren, som også har malet spisestuen hos sin hvidhårede mormor med platter og bryllupsbilleder på skænken.
De store flotte, farvemættede malerier på væggene beskæftiger sig med samme emne. I en udtjent lænestol sidder en ældre mand blandt de ting og sager, som det er blevet moderne at kalde ”antikviteter”. Ting som har set bedre dage, men som folk nu går på jagt efter og fylder deres hjem med.
Lars Bjerre er en spændende ung kunstner med en klar holdning til samfundet og den måde, vi lever på.
I museets øvrige rum vises plane og rumlige værker fra samlingen. Mange af dem er landskabsbilleder med eller uden figurer som vi kender det hos Johannes Hofmeister, Svend Engelund og Poul Anker Bech. Men også Chri-stina Capetillo, Søren Elgaard, Erik Heide, Emil Gregersen, Helge Holmskov, John Olsen, Kurt Tegtmeier, Karen Bir-gitte Lund, Poul Winther og Anders Kirkegaard er med på udstillingen.
Højskolevej 3 A, Vrå
Fra 9. januar til 3. april 2016
Artikel fra: Nr. 11 / 2015 – Dec. / Jan.