Man kan måske godt undre sig over, hvad digteren, Thøger Larsen (1875-1928), laver på en udstilling på Johannes Larsen Museet sammen med nutidskunstnerne, Kirsten Klein og Steen Folmer Jensen, men hvis man læser eller hører Thøger Larsens digte eller sange, opdager man straks en sammenhæng, der har noget at gøre med deres måde at skildre naturen på. Thøger Larsens mest kendt sang fra Højskolesangbogen er ”Danmark, nu blunder den lyse nat”, som er en hyldest til den danske sommer med et hav af duft-, lyd- og synsindtryk og selvfølgelig også med det, som mange også forbinder med den danske sommer: ”byger, som går og kommer, – det er den danske sommer”. Den mest kendte melodi er for øvrigt skrevet af Oluf Ring, som boede på Sydfyn.
Der er flere grunde til, at Thøger Larsen er med på udstillingen på i Kerteminde, for han var i sin tid ofte gæst hos Johannes Larsen i Kerteminde. For det andet skildrer Klein og Folmer Jensen netop steder i Italien, som Thøger Larsen havde besøgt i begyndelsen af 1900-tallet. Desuden har de tre kunstnere selvfølgelig det tilfælles, at deres hjemegn er det nordvestlige Danmark. Thøger Larsen fra Lemvig og kunstnerparret fra Mors.
På udstillingen sammenstilles Kirsten Kleins fotografier og Steen Folmer Jensens skitser fra San Cataldo i Italien med digte og citater fra Thøger Larsens rejsebeskrivelser.
Tidens omskifteligheder
Det er ikke mange landskabsfotografer, som har formået at gengive naturens omskifteligheder, men Kirsten Klein er en mester i den disciplin. Hun har virkelig et skarpt øje for at finde de motiver, som kan skildre det foranderlige og det helt tyste.
Klein har siden 1970’erne været på jagt med sit kamera for at fange naturens store øjeblikke. I gråtonefotografiet, ”Fugle”, ses store kontrastfyldte og dramatiske skyformationer til en baggrund for fugle, som flyver over himlen måske på vej til varmere himmelstrøg. Thøger Larsen kunne i sit digt, ”Trækfuglesang” udtrykke det med: ”Sommertidens fugle for i mørke skarer bort til syd og solskin, flimmerstærke floder”.
I Syditalien kunne det helt tyste natbillede også vise sig.
Kleins månefotografi viser hendes alsidighed og søgen efter stærke udtryk fra den natur, hun færdes i. Det har altid været enormt svært at skildre solopgange og solnedgange, men i dette fotografi efterlades beskueren næsten til samme sansemæssige oplevelse, som skiftet mellem dag og nat giver. Det italienske landskab i en vertikal komposition i den nederste del af billedet fylder ikke meget, men giver en perfekt kontrast til de orange og blå farver i himlen. Månen står næsten som en stjerne oppe i den dybblå himmel øverst i billedet. Klein er mest kendt for sine gråtonefotos, men hun mestrer altså også at skabe et tyst landskabsbillede i farver, uden at det bliver banalt.
Ved tegnebordet
Steen Folmer Jensen har et helt andet udtryk end sin partner, for han arbejder med skitser, skulpturer og malerier. Han har i mange år arbejdet som arkitekt, men har ladet arbejdet med billeder fylde mere de senere år.
I sine skitser er Folmer Jensen helt bevidst om en komposition fra nederste højre hjørne som en diagonal, som fører op mod horisontlinjen. Rummet accentueres ved at lade kontrasterne mellem lys og mørke blive tydelige i forgrunden, mens baggrunden fades ud i lyse gråtoner. Skitsen er et godt eksempel på, hvordan kunstneren arbejder. Det er interessant at følge, hvordan en kunstner kommer fra en skitse til et endeligt værk. Skitsen er det øjeblikkelige indtryk, mens det færdige maleri af mange opfattes som det endelige værk.
I denne vintertid er det en spændende udstilling, som for nogles vedkommende giver lyst til at bestille en ferie sydpå, men det er samtidig en reminder om, at vintermåneders mørke snart afløses af lysere tider. Udstillingen har fået titlen: ”Trækfuglevej – i Thøger Larsens spor”.
Johannes Larsen Museet
Møllebakken 14, Kerteminde
Frem til 10. marts