På Kunsten of Modern Art i Aalborg kan man opleve et samspil mellem værker fra dels Kunsten og dels Louisiana
Udstillingen er en rejse ind i naturen gennem store kunstneres værker, og udstillingstitlen refererer til to store malerier af skyer med samme titel, skabt af Geoffrey Hendricks i 1983, Kunsten. Netop med disse to malerier, men også med andre af de store billeder på udstillingen, får man en klar fornemmelse af, at Kunsten må være i pladsmangel, når man hænger disse store smukke billeder op i de små rum. De hænger i syv mindre og trange rum, hvor man ikke kan komme på afstand af billederne og suge indtrykkene til sig. Samtidig med at det er store fine værker, er der også tale om, at det er billeder skabt af store kunstnere.
Udstillingens værker strækker sig fra 1930’erne og til i dag. Der er forskellige medier på udstillingen som maleri og fotografi, lyd- og lysinstallationer, skulpturer og installationer. De viser forskellige forestillinger om, hvordan naturen og vores miljø kan opleves eller afbildes.

I den lange gang, der ligger foran de syv trange rum, findes fire store, meget fine billeder. Det første billede er af Harold Ancart ”Uden titel”, 2017 fra Louisiana. Med en gennemtrængende rød farve får det stor dominans, men mangler rum omkring sig. Det andet store billede er et foto af Gerhard Richter ”Skovstykke (Chile)”, 1969, også et af Louisianas pragtstykker. Det tredje er et sømbillede ”Hvidt felt”, 1983, hvor sømhoveder spiller i lyset, så det ligner en bølgende kornmark. Det er skabt af Günther Vecker. Det fjerde store billede er nok udstillingens smukkeste. Clifford Wright ”Den forunderlige bølge”, 1984.

I de små rum er der et fint samspil mellem værker fra Kunsten og Louisiana. I det første af rummene er der plads til at overskue malerierne, der er af mindre størrelse. Således Vilhelm B. Petersens: ”Klippens drøm”, 1935 og Richard Mortensens ”Lyrisk Manifestation”, 1938, begge fra Kunsten. I rummet findes også et af Rita Kern-Larsens fine værker. Fra Kunsten er der også de to værker, maleriet ”Æblegren”,1928-32 af Henry Heerup og nedenunder skulpturen ”Grassland”, 1990, skabt af Piero Gilardi. Et maleri og en skulptur der spiller fint sammen. Også i de øvrige rum er der et fint samspil, hvor også danske kunstnere som fotograf Per Bak Jensen og malerier af John Kørner er repræsenteret. På udstillingen findes ligeledes installationer som ”Cultivation to radio Activity”. I et af rummene dominerer kun en installation ”Uden titel” af Dan Flamin, 1973, hvor lysstofrør er placeret på bemalet metal, Louisiana. Hvis man er opmærksom, virker det som om de mest udfordrende værker er fra Louisiana. Fx også en stor rumsky af aluminium og sølvvoks af Kirsten Ortwed fra 2008.

Det er gode vægtige danske og internationale kunstnernavne med meget fine værker, man finder på udstillingen, og der er et fint samspil mellem værkerne. Desværre er den overvejende del af værkerne ret klemte i forhold til rum og omgivelser, så på det plan får man ikke den fulde nydelse.
KUNSTEN
Kong Christians Alle 50, Aalborg
Frem til 23. oktober
