Af Ellen Bastholm
På udstillingen ses en række af Salvador Dalis smukke, livfulde og unikke skulpturer, ligesom et stort antal litografier viser spændvidden i Dalis formåen som billedkunstner. Salvador Dali ( 1904 til 1986) blev – efter i en kort periode i 1920`erne at være inspireret af impressionisme, kubisme og futurisme – allerede i 1929 optaget i kredsen af surrealistiske kunstnere. Og bortset fra en ”mystisk periode ” i efterkrigstiden, så var det surrealismen, der blev hans foretrukne udtryksform. Den passede til Dalis personlighed, den passede til en kunstner, der så på den nye farvefyldte, forvirrede, til dels kaotiske og hallucinationsfyldte verden med kritik, humor, satire, overbærenhed og personligt engagement. De udstillede skulpturer og litografier viser, at Dali var optaget af bestemte temaer: Tyrefægteren, drengen, myrerne, fiskene, rosen, de store landskaber, de mytologiske figurer i verdenshistorien, mand og kvinde beskrivelser. Selv så Dali surrealismen som en måde at systematisere forvirringen på og som en måde at bringe en art diskredit til, hvad der syntes at være de forekommende realiteter. Dali var skulptør og billedkunstner, men litteraturen, teatret og filmen blev også udtryksformer, han betjente sig af. Og meget tidligt gjorde han sig gældende på store udstillinger i hjemlandet, i Paris og i New York. Dalis formsprog og Dalis temaer fremviser for publikum anno 2010 en stadig aktuel kulturkritik og fremviser værker præget af stor kompleksitet – præget af en optagethed af fundamenterne for det moderne liv. Der bliver af Dali bragt helt andre målestokke og helt andre udtryksformer i spil. Skulpturerne fremviser for blot at nævne nogle Newton og naturvidenskaben, kvinde i flammer, fuglemanden, manden med butterflyen, hesten tynget af uret. Litografierne viser dybden i Dalis univers på andre måder. Dali jagter her igen det sublime samtidigt med, at han viser det underbevidste og ofte dystre i mennesket – det sublime modstilles det dystre. Hallucinationer får plads – kombineret af beskrivelser eller på baggrund af beskrivelser af landskaber, tyrefægterscener og elementer fra naturen. Billederne kortsluttes hyppigt af fremmedelementer med stor symbolværdi.
Det er kunst i verdensklasse, en dejlig anderledes, særdeles oplevelsesfyldt og spektakulær udstilling, som Claus Frederiksen her viser for sit danske publikum.
Kunstgalleriet i Slagelse
Bredgade 4, Slagelse
Fra den 2. oktober frem til den 30. oktober
