Rum, form og møbler

19. Jan 2012

Dorte Østergaard Jakobsen har en særlig evne til at arbejde på tværs af genrer og forudfattede meninger om hvad der er kunst og hvad der er design. På to forskellige udstillinger ’DOTS’ og ’MAPS’, på henholdsvis Designmuseum Danmark og Horsens Kunstmuseum, udfordrer hun polariteten – endnu en gang

Af Lisbeth Tolstrup

Rigtig ofte – når der skrives om Dorte Østergaard Jakobsen – refereres der til hvad hun en gang gjorde, hvilken kunstnergruppe hun deltog i eller hvem hun var gift med. Lidt irriterende, når hendes værker så rigeligt taler for sig selv og på fornem vis relaterer til her og nu – uanset om de betragtes under en designkritisk vinkel eller en samtidskunstnerisk ditto. Lad mig derfor springe forhistorien over og opfordre enhver, der har muligheden for det, til at lade sig synke ned i Dorte Østergaards univers og indtage selve oplevelsen. Som det væsentligste er, at hun uanset mediet, print, akryl eller eksempelvis broderi, indtager rum ved hjælp af lyd, lys og farve. Ja – visse dele udgøres af stofbaner og ja – visse dele er malerier og ja – visse dele er rumlige i form af relieffer, stofbaner eller møbler, men det er ikke den enkelte del, der er det væsentligste, men den helhed de udgør tilsammen. Installationen ’DOTS’ På Designmuseum Danmark bestod af et seksdelt relief i klar gennemlyst akryl, to stole og en lydside i form af et lille klaverstykke af komponisten Nigel Goulding. Som beskuer kunne man lade sig synke ned i en af de to stole, der monteret i klar ceriserød udgjorde en klar kontrast til akrylens udfræsede hvidt hvirvlende snefnug. Skulpturen i sig selv fremstod helt rolig, mens lyden lagde sig harmonisk omkring kroppen og gennemlysningen legede med oplevelsen, der efter nogen tid flyttede sig fra statisk form til optisk bevægelse. Det er planen, at hele installationen ’DOTS’ skal med på udstillingen i Horsens, hvor den får en central placering ved indgangen til det store projekt ’MAPS’, der i form af ca. 15 baner på hver 75 x 400 cm og en række store enkeltværker lægger op til en individuel tolkning af det overordnede begreb. ’MAPS’ er på en gang kort og kortlægning – hvilket kan tolkes som en retrospektiv registrering og som en fremadrettet afsøgning. Dorte Østergaard Jakobsen har gjort det før – det med at indtage hele rum – men for hver gang hun arbejder sig ind på en ny udfordring sker det med en stadig større kunstnerisk sikkerhed. Hun har en særlig evne til at forestille sig ting, afprøve dem med hænder, krop og fysisk sanselighed, for til sidst at sprænge alle rammer og tegne, male, brodere i nogle helheder, der står kraftfuldt og unikt tilbage, når man har forladt udstillingen.
Dorte Østergaard Jakobsen: Installationen DOTS kan ses på Designmuseum Danmark.
Separatudstillingen ’MAPS – rum til fordybelse’ kan ses på Horsens Kunstmuseum fra 25. februar til 26. maj 2012.

Designmuseum Danmark
Bredgade 68, København K
Frem til den 12. februar

Horsens Kunstmuseum
Carolinelundsvej 2, Horsens
Fra 25. februar – frem til den 26. maj

Artikel fra: Nr. 01 / 2012 – Jan. / feb.