Af Bent Mortensen
bentmortensen@hotmail.dk
Som et resultat af flere museers samarbejde kan man nu i Ribe for første gang få et smukt og solidt overblik over guldaldermaleren Martinus Rørbyes (1803-1848) kolossale rejselyst og arbejdsevne, kombineret med en efterlignelsesværdig åbenhed for det fremmede og en formidabel farveglæde. Hele udstillingsprojektet ”Martinus Rør-bye. Det nære og det fjerne” består af to dele: ”Under sydlige himmelstrøg”, som vises her i Ribe, og ”Under nordlige himmelstrøg”, som vises på Skovgaard Museet i Viborg.
De mange værker (oliebilleder, akvareller og tegninger), skabt under og efter rejserne til Italien, Grækenland og Osmannerriget, viser, hvor ihærdigt Rørbye har opsøgt det for ham og hans kulturkreds så fremmedartede med etnografens blik og bevaret det i masser af skitser og tegninger til senere brug. Alt tiltalte ham: landskaber, arkitektur, interiører, menneskenes fysiognomi og klædedragt, det sociale liv med rutiner og ritualer. Og han kunne bruge alle iagttagelser i den kunstneriske efterbehandling, for markedet var modent til mødet med det fremmedartede.
Hvad er det så, vi ser? Vi ser først og fremmest udsigter, vuer, overblik over situationer. Vi ser først det, som også en nutidig vågen kulturrejsende først ser og forelsker sig i: kulturelle highlights og det brogede folkeliv. Men det forekommer mig også, at Rørbye er besat af udsigter (og hvilken dansker er ikke det? – se bare på ejendomsmarkedet!). Sikre tegn på en sådan optagethed i det mindste er f.eks. ”Parti af en klippehule, Cervara” og ”Udsigt fra Parthenon på Akropolis, Athen”. De lukkede rums muligheder fravælges til fordel for frihedsfornemmelsen i udsynet. Det interessante ved hulen er dens åbning, ikke stenbrydningen derinde, og Parthenon er ikke et arkitektonisk mesterværk, men en beliggenhed. Det har dog ikke hindret billedet i at blive et af ikonerne for de danske guldaldermaleres skattejagt i Syden.
Hvorfor er Rørbyes billeder så dragende? Fordi vi her kan se et menneske gøre det, vi selv drømmer om: rejse ud! møde ”de andre”! vise dem vores sympati! se os selv i ”det store billede”! Vi genkender os selv i Rørbyes ”tomme” billeder, hvor han har opsøgt de oversete eller ukendte små hjørner og kroge – selv i masseturismens tid har vi en illusion om at kunne finde vores helt eget lille sted. Undervejs dertil knipser vi løs med mobilen i drømmen om at kunne skabe et helhedsbillede, når vi kommer hjem. Rørbye har bare hele tiden skullet standse op med skitseblokken for at fastholde det eksotiske.
Det er dejligt at tro at kunne spejle sig i Rørbye. Prøv selv!
Sct. Nicolaj Gade 10, Ribe
Frem til d. 25. maj