Da Aarhus Kunstmuseum blev til ARoS og flyttede ud af Universitetsparken for at være nabo til Musikhuset, blev der skabt en stærk kulturel klynge i Aarhus. I forbindelse med indflytning og fejring blev der afsløret en ny skulptur: BOY, som er blevet ARoS kendeværke, masko og, ikon. Den daværende direktør Jens Erik Sørensen havde ligesom jeg selv oplevet den på Biennalen i Venedig i 2001 og var overvældet af den udtryksfuldhed, den fem meter høje sammenkrøbne dreng udviser.
Trumfer virkeligheden
BOY er fra 1999 og skabt af den australskfødte kunstner Ron Mueck (1958), der flyttede til London og nu har residens og værksted på øen Isle of Wight i Den Engelske Kanal.

Mueck startede oprindelig som dukkemager for The Muppet Show og arbejde også med specieleffekter til film. Aske Munch fortæller i Politiken i forbindelse med en udstilling i Paris 2022-23, at det var hans svigermor, den verdenskendte (nu afdøde) portugisisk-engelske kunstner Paula Rego, der satte ham i gang, da hun bad om en hyperrealistisk skulptur af Pinocchio (1996). Charles Saatchi fik øje på ham og fik ham i 1997 med i udstillingen ”Sensation”, der blev det store gennembrud for en hel række kunstnere, bl.a. Damien Hirst, der har domineret kunstscenen lige siden. Ron Mueck har siden skabt en langt række skulpturer i fiberglas og silikone som enten er i ekstrem overstørrelse eller er underdrevent i størrelse. Begge udgaver suger blikket til sig på en måde, så man ikke kan lade være med at stirre på dem. Begge udgaver er med på denne udstilling, der ud over BOY lidt skuffende kun består af to andre skulpturer. Skuffende, hvis man har oplevet hans mange forskellige skulpturer enten hos Saatchi i London eller hos Fondation Cartier i Paris i 2023. Ydermere er de to ekstra skulpturer kun til låns.
Klassiske funderet
Ron Mueck har beskæftiget sig meget med menneskekroppen og var særdeles interesseret i de klassiske græske heltepositurer, men ønskede at sætte dem ind i det moderne verdensbillede, på samme måde som amerikanerne fra 1970erne Duane Hanson, Robert Gober og Claes Oldenburg og 1980er Jeff Koons fik verdenskulturen ind i kunsten. BOY sidder på hug og er på udstillingen anbragt i et hjørne, som om han har søgt tilflugt fra noget farligt, eller er det ungdommelig usikkerhed overfor voksenverden? Fortolkningerne er mange. Men figuren kan også ses som en karakteristisk måde at sidde på i naturen hos Australiens urbefolkning jægersamler- folk Aborigines. BOY er blevet ikon for museet og for byen, men i 2004 oplevede man, at børn spyttede på den. Man fandt aldrig ud af hvorfor.

BOY møder GIRL
Udstillingen er arrangeret således, at BOY kigger over på den ’nyfødte’ A GIRL fra 2006, som tilhører Skotland. GIRL er 110x500x134 cm i mål, så hun er også imponerende, som hun ligger der med navlestreng og blodpletter og højre øje tilpas så meget på klem, at man kan ane en kontakt til BOY. Flere gæster synes, den er lidt ulækker, men sådan se en nyfødt jo ud. Den gravide mor og barnet har Mueck behandlet i flere skulpturer i tidens løb, og den tredje skulptur Woman with Shopping (fra 2013) er kun 140 cm høj og viser en kvinde med en baby på maven ude at handle og barnet, der forsøger at få øjenkontakt, mens moren kigger træt og tomt ud i rummet stående med indkøbsposerne i hver hånd.
Det er fremragende, at vi får en Ron Mueck-udstilling, desværre for få værker, og man har skabt et koldt rum med for megen plads mellem værkerne, så intimiteten lidt går tabt. Ron Mueck er en af de største kunstnere, vi har vor tid, så det er noget, man må se.
ARoS – Aarhus Kunstmuseum
Aros Allé 2, Aarhus
Frem til 5. januar 2025
