Arte Museum & Gallery, Lildstrand viser i juni måned udstillingen BJERGTAGET med billeder af knejsende fjelde fra Nordnorge af Jens Bredholt. Med som gæsteudstiller er keramiker Tine Hecht Pedersen. De regnes begge for store navne i dansk kunst, hele tiden i et med deres kunst.
Noget rejser sig, man drages af lyset mellem de høje fjelde fyldt med struktur og karakter og de sansede farver af æggetempera og akryl. Jens Bredholt har brugt vinkelsliber og dremel som tegnede streger til fjeldene. Han siger: ”Når man maler landskabsbilleder, er det vandrette meget dominerende. Med fjeldene har jeg brugt det lodrette format, og det er vidunderligt at have noget, der rejser sig så markant.”
Jens Bredholt har målrettet sine malerier og papir arbejder til udstillingen i Lildstrand. Han rejste til Nordnorge i marts måned, hvor han samlede indtryk, tegnede skitser og tog fotos. I sit atelier i Klitmøller har han omsat indtrykkene fra Norge til en serie ”ridsede billeder”. Billederne er alle præget af den stemning og atmosfære, man finder i det kolde nord. Kompositionen og lyset i billederne er vigtige, og hans farvevalg er fremkommet som en naturlig del af de følelser, stederne har vakt i ham. Særligt hans brug af æggetempera og hans udtryksfulde måde at arbejde på gør, at man får en fornemmelse af selv at stå foran de imponerende store fjelde. Man synker ind i hans sansede og lyriske billedverden.
Det ser ud, som om Jens Bredholts malerier er umiddelbare skildringer af den norske natur, men sådan forholder det sig ikke. Han er meget formmæssigt bevidst og arbejder snarere som de gamle Guldalder malere. I sit atelier flytter han rundt og omstrukturerer elementerne på billedfladen, så han får den komposition, der for ham sidder lige i øjet. Det er en metode, han kalder flueøjebevidsthed.
Der er flere faktorer, der spiller ind, når man ser, hvor malerisk en begavelse, Jens Bredholt er. Han har bl.a. fået kunstkritik af Sven Havsteen Mikkelsen og rådførte sig i sine yngre dage med Per Kirkeby. Desuden er han oldebarn af Mogens Ballin, der virkede omkring 1890 i Pont-Aven i kredsen omkring Paul Gauguin. Hans opvækst blandt skabende og kunstinteresserede forældre har også haft betydning for Jens Bredholts store optagethed af kunsten.
Man kan være bjergtaget på flere måder. Fx kan man stå foran Jens Bredholts malerier fra Nordnorge og være bjergtaget og draget af de sansede landskaber, hvor lyset og hans fine koloristiske tilgang har betydning. I Tine Hecht-Pedersens ekspressive keramik bliver man bjergtaget af hendes grænseløse og fabulerende fortolkning af naturen. Man kan ikke andet end blive imponeret af den frihed, man finder i hendes keramik, der er så livgivende. Man kommer med hende på en eventyrlig opdagelsesrejse. Fællesnævneren blandt de to er den koloristiske tilgang, deres optagethed af naturen og deres originalitet. Hvor Tine Hecht-Pedersen er direkte og yderst ekspressiv i sit formsprog, er Jens Bredholt en iagttagende, tænksom og sansende kunstner. Man finder hos dem begge en uendelig lyst til et levet liv i kunstens verden.
Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20. Lildstrand
7741 Frøstrup
Fra 1. juni til 23. juni