"Dommedag", maleri, u.å. Foto: Lars Pryds.

Ricardo og Syndfloden – Stærke kræfter i Richard Winthers hus

Af Lisbeth Tolstrup - 14. Dec 2019

Der er stærke kræfter, og som vanligt voldsomme erotiske undertoner, på spil i den aktuelle ophængning i Richard Winthers hus i Vindeby. Med 64 numre på værkfortegnelsen er der tale om et imponerende udvalg af værker, nogle båret af skitsens lethed, andre mere pastose

Der fortælles utallige historier om Richard Winther (1926-2007). Om hans temperament og hans passion for at afsøge forskellige kunstneriske genrer. I de sidste 14 år af sit liv boede han i Vindeby på Lolland, i byens gamle plejehjem, som han prægede i en grad, så huset står som et gesamtkunstwerk om hans livsværk. 250 kvm, forfaldne, med nogle vægge intakte, andre brudt ned, så der er lys og luft i alle rum. Men også med udsmykninger malet direkte på væggene, der med et areal på mere end 70 kvm fortsat udgør en kraftfuld velkomst til husets gæster.

Richard Winthers Hus drives i dag af en forening, der med respekt og ildhu varetager den kunstneriske arv, huset repræsenterer. Med skiftende særudstillinger, en inspirerende studiesamling og et beskedent bogsalg relateret Richard Winthers liv og virke, er det altid en oplevelse at komme forbi. Som noget nyt vises nu en særudstilling over vinteren.

“Faeton”, maleri, u.å. Foto: Lars Pryds.

Dæmoner og myter

Den aktuelle udstilling bærer titlen Syndflod – hvilket giver god mening, taget i betragtning at begrebet indgår i knapt halvdelen af titlerne, primært fra 1980’erne, og dermed har været omdrejningspunkt for en fortsat undersøgelse af motiverne. I andre titler indgår begrebet dommedag og der ses talrige referencer til den græske mytologi. Der er tale om en stærk ophængning, med flere sammenhængende forløb og nedslag i visuelle beretninger, der kendes fra nogle af husets faste udsmykninger. Mænd, kvinder, heste og groteske dæmoner springer en i møde på vejen rundt i udstillingen. Himmel og helvede og den spinkle membran imellem dem – i en næsten middelalderlig forstand gengivet konkret og dog fabulerende.

Et eksempel på det konkrete og det fabulerende – anes i værket ”Faeton” (u.å.). Her ses seks nøgne menneskekroppe fastholdt i en komposition med fald og slyngninger, nogle kroppe tonet i rødt, måske en refleksion af solens stråler, andre i en bleg dødedans et sted mellem himmel og jord. De mørke partier i billedet kan ses som skygger, eller som heste, hvilket vil give mening i forhold til titlen. Faeton kan være reference til Helios’ (den græske solgud) søn, der i et ubevogtet øjeblik stjæler sin fars solvogn og forsøger at køre den ned over jorden. Myten fortæller, at fordi Zeus opdagede det i tide, lykkedes det at forhindre jordens udbrænding. Om Richard Winther malede på den klassiske myte, på registreringen af det uomgængelige, eller en særlig identifikation med Helios, hans søn Faeton eller de magiske heste må blive et gæt – tilbage står et stærkt billede hvilende i sin egen energi.

Syndfloden – en vinter-udstilling med et udvalg af Richard Winthers Syndflods-billeder.

Richard Winthers Hus
Marrebæksvej 6, Vindeby, Horslunde
Frem til 19. april 2020

“Syndflod ­ Arafat III”. Foto: Lars Pryds.

Artikel fra: Nr. 11 / 2019 – December / Januar