Totalinstallation med Van Goghs kendte værker.

Refshaleøen – Van Gogh på nye digitale flasker

Af Sissel Ordell Frederiksen - 16. Nov 2024

På Refshaleøen i København kan man i disse uger opleve den postimpressionistiske maler Van Gogh på en helt ny måde. I udstillingen Van Gogh: The Immersive Experience er kunstnerens værkerne blevet transformeret til gigantiske digitale 3D værker, der med legende, digitale greb inviterer beskueren ind i et interaktivt møde med Van Goghs berømte oeuvre.

Fra myte til moderne

Vi kender den alle – kunstnermyten. Fortællingen om den slags kunstner, der i fordybelsen og kunstens navn formår at afstå al fornuft, for så at finde indsigt i menneskesjælens mørkeste afkroge gennem en altoverskyggende kreativitet. I denne kategori finder vi Vincent Van Gogh, der med sine følsomme ekspressionistiske værker fyldt med farverige kompositioner og pastose penselstrøg har malet sig ind i de flestes hjerter og hjem. For vi kender hans tragiske historie, og vi genkender et af hans værker, når vi ser et.

Med Van Gogh: The Immersive Experience bygger udstillingen videre på den relation, vi alle har til Van Goghs værker. Her har værkerne fået et nyt formsprog, men det er genkendeligheden i værkerne, der skal give os wow-følelsen, at træde fysisk ind i det værk, vi kender så godt. Udstillingens første overraskelse er et stort 360-graders rum indrettet med liggestole. En totaldigitaliseret version af Van Goghs værker omslutter en som beskuer, og giver man sig selv lov, kan det næsten lade sige gøre at føle sig som en del af værket. Det samme kan siges om udstillingens VR-oplevelse, hvor du bl.a. kan bevæge dig ind i værket Natcafeen. Udstillingen byder også på interaktive aktiviteter, her kan du farvelægge sit eget Van Gogh maleri, der derefter digitaliseres og udstilles som værk samt træde ind i en 3D version af Soveværelset i Arles fra 1888.

3D version af Soveværelse i Arles fra 1889.

Kunst og leg

I København indtager The Immersive Experience en 1500 kvm stor industribygning på Refshaleøen. Her spiller den rå og industrielle arkitektur påfaldende godt sammen med udstillingens digitale islæt og skaber et univers, der opfordrer til et mere legende museumsbesøg. For der er ingen tvivl om, at udstillingen taler til barnet i os, den kalder på letheden, på legen og den digitale virkelighed, vi allerede lever i og kender så godt. Den løfter os i en rus af genkendelighed, som at møde en gammel ven. Men den efterlader også en med en sult efter at gense Van Goghs originale værker, der rummer den langsommelighed, alvor, smerte og dybde, der udfordrer vores allerede digitaliserede virkelighed, der midt i det moderne og nye stadig har brug for myten og det gamle.

Skibsværftet,
Refshalevej 175 A og B, København
Frem til 15. januar 2025

Artikel fra: Nr. 10 / 2024 – November / December