Punk

19. May 2016

Af Bo Gorzelak Pedersen
bogope@gmail.com

Osvald Lykkeberg Salomon-sen blev født i Randers i 1899, og han var – siges det – Danmarks første punker. Med grønt hår, hvidpudret ansigt og opmalede, røde læber. Han tog sig det passende flamboyante kunstnernavn Eugène de Sala, og som de Sala var han en pioner med hensyn til udbredelsen af kendskabet til kubismen og surrealismen i Danmark. Han formåede at skabe sig et navn, men i 1941 forsvandt han fra kunstens verden. Han døde i 1987, næ-sten 88 år gammel.
Kopisten
Eugène de Sala var, som museumskataloget beskriver det, DADAist, ekspressionist, kubist, konstruktivist og surrealist – men han var egentlig ikke nogen af delene. De Sala var først og fremmest kopist. Han kopierede de stilarter, han havde stiftet bekendtskab med på rejser til Paris og gennem læsning af internationale blade og bøger, og han gjorde ikke noget forsøg på at skjule det. ”Jeg kopierer ikke, jeg tyvstjæler,” sagde han, og han gjorde det godt nok til at imponere en lang række af samtidens kulturelle koryfæer, heriblandt Jens August Schade, Storm P, Harald Giersing og den daværende konge af dansk poesi, Paul la Cour. Udstillingen på Randers Kunstmuseum byder på portrætter af både Storm P og la Cour, og hvor det førstnævnte fra 1926 har en punket charme, er portrættet af Paul la Cour fra året før nøjagtig lige så knastørt og korrekt, som la Cour ofte selv kunne være. Det var ikke så meget punk i ham.

Krukket personlighed
Det er imponerende mange malerier, Randers Kunstmu-seum har fået samlet til udstillingen, som også rummer grafik, skitse- og notesbøger og en kort interview-film, der tillader den besøgende at få et indtryk af Eugène de Salas krukkede personlighed. Der er perler blandt de udstillede værker, og især blandt portrætterne, hvoraf de bedste har en slående intensitet og et nærvær – men der er også meget, der er ren overflade. Kopi-værker, der mest af alt, hver især, er en slags gestus, ligesom punkmusikken var mere gestus end egentlig musik. Sala besad et betydeligt teknisk talent, men den lange række af forholdsvis kedelige still life-malerier, som er medtaget på udstillingen, vidner om, at han ikke rigtig vidste, hvad han skulle bruge det til.
Det er en kulturhistorisk interessant udstilling, og det er spændende at få mulighed for at se så stort et udsnit af en historisk betydningsfuld, men mindre kendt malers produktion. Det er en modig satsning af museet, og det skal de have tak for. Der er i forbindelse med udstillingen udgivet en glimrende bog af Ove Bjørn Petersen, ”L’artiste Eugène de Sala”.


Randers Kunstmuseum
Stemannsgade 2, Randers C
Frem til 31. juli
Artikel fra: Nr. 05 / 2016 – Maj / Juni