Arte Museum & Gallery udstiller Niels Franks farvestærke mesterværker i september måned. Der er fernisering lørdag d. 3. september kl. 14-16. Udstillingen varer til d. 25. september.
Når man træder ind i Arte Museum & Gallery brager farvestærke toner fra Niels Franks imponerende smukke malerier mod en. Det er landskabsmalerier, og man kan fornemme, hvordan den natur, der omgiver maleren, inspirerer ham. Han lever og ånder i et eksperimentarium af farver, hvor han hele tiden undersøger nye blandinger og sammensætninger. Det er ikke så meget linjen og formen, der er væsentlige for Niels Frank, den kunstneriske nerve ligger i farven. Alligevel kommer der noget grafisk ind i Niels Franks malerier.
Kontrasten lys-mørke drager ham. Lyset kommer indefra og vokser frem i Niels Franks malerier og giver billederne noget helt særegent og ophøjet. De mørke farver er blandet af kulørerne. Netop lys-mørke kontrasterne og Niels Franks stadige undersøgelser af farven gør, at man drages mod noget stemningsfyldt og hemmelighedsfuldt. Der er noget, som skjuler sig i mørket, noget som til sidst kan opsluge en.
Niels Frank flyttede til Vadstedvej i Hammel for lidt over tre år siden. Naturen her er helt anderledes og meget mere vild end der, hvor han boede tidligere. Der er høje skrænter, man kan falde ned af, store træer der knækker og falder i slugten, en å der slynger sig gennem landskabet og får det hele til at ligne et guldaldermaleri. Niels Frank indsnuser og sanser og oplever i naturen. Han fotograferer og tager skitser. Når han går i gang med maleriet bliver det som fragmenter og dele af naturoplevelserne. Lidt ligesom guldaldermaleriet, hvor det vigtigste er den måde, Niels Frank komponerer sine malerier på. Han arbejder intenst og over lange perioder med naturoplevelserne. Han arbejder stemningsbetonet og ekspressivt, og han bruger overvejende brede pensler og spartler. Efter flytningen til Hammel, den vilde natur og en langt større grad af frihed i sin måde at leve og arbejde på, er der så også kommer en langt større grad af dramatik ind i billederne. Samtidig driver farverne ikke på samme ned ad lærrederne som tidligere. I Niels Franks måde at arbejde med penslerne på, er der i nogle af billederne lys og farvevirkninger, hvor man tænker på Claude Monet og impressionisterne. Bitte små prikker leder op til noget pointelistisk, og man kan se, han har brugt et klart vibrerende lys på samme måde som impressionisterne. Impressionisterne arbejdede med optiske blandinger, hvor de satte farven på i parallelle strøg, og hvor farverne så blandedes inde i beskuerens hoved. Niels Frank blander modsat farverne på paletten inden han begynder at male. Han bruger heller ikke de helt fine små pensler. Så nok har han været inspireret af impressionisternes udgangspunkt i farverne og lyset, men i hans måde at arbejde på ligger han tættere på ekspressionisterne.
Noget af det, der har inspireret Niels Frank i norden, var da han i 1980 var et smut i Geilo i Norge. Han fik et spark i mellemgulvet, da han første gang så de imponerende store bjerge og naturen omkring. Også Færøerne har givet Niels Frank varige og stærke erindringer om en storslået natur. Man kan på udstillingen på Arte Museum finde flere af de fascinerende bjerglandskaber, men også motiver med klipper og hav samt med træer, som Niels Frank også altid har været så bjergtaget af. Først bliver man overvældet af de dramatiske, stemningsfyldte og ekspressive malerier, så begynder man at blive fanget ind af dem og pludselig kan man ikke slippe dem igen.
Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Frem til 25. september
www.galleriarte.dk