Fad.

”Picasso – en hyldest til keramikken” på Holmegaard Værk

Af Helle Jessen - 28. May 2022

Picasso på Holmegaard Værk – Med udstillingen ”Picasso – en hyldest til keramikken” er samlingerne på Holmegaard Værk kommet i fornemt selskab.

Udstillingen viser tydeligt, at Picasso besad en sprudlende kreativitet og en unik evne til at få selv de mest enkle streger til at udtrykke noget, som beskueren kan spejle sig i. Han inspirerede mange kunstnere i sin samtid, og museets Kählersamling viser, at hans indflydelse rakte helt til det legendariske keramikværksted i Næstved, som han sikkert ville have elsket at besøge. Nils Kählers ”sparedyr” og dekoratørernes frie brug af såvel scrafitto som pensel og kohorn med begitningsfarverne på vaser og skåle sladrer om de daværende kunsthåndværkeres faglige udsyn.

Kande.

Picasso ville lave hverdagskeramik, som var til at betale og som kunne bruges i det daglige af almindelige mennesker. Han samarbejdede derfor med et keramisk værksted, der producerede brugskeramik. Picasso´s værker bærer derfor præg af, at han dekorerede i serier. Herved kom der et utal af variationer over f.eks. uglekander, fade med ansigter og meget andet. Og det er jo netop en del af keramikkens vilkår fra dengang, da man sad på værkstederne og drejede mange hundrede af den samme form. Det gav dekoratøren optimale muligheder for at raffinere en dekoration eller et udtryk, eller – som man kan se i de fremragende filmsekvenser, der vises på udstillingen – bearbejde den samme form til utallige unikke skulpturer. For der var jo genstande nok at tage af! Man får fornemmelsen af, at netop dette vilkår sikkert har skubbet gevaldigt til Picasso´s fantasi og skaberlyst og næret det dekorations- eller formgivningsflow som gør, at der ind imellem kommer noget, som lykkes helt sublimt. Eksemplerne er mange på den aktuelle udstilling.

Som noget helt specielt har man valgt at lade Holmegaard Værks egne glaspustere blæse glasmontre som gør, at man kommer helt tæt på genstandene samtidigt med, at den organiske glaskuppel – kombineret med spejle – tilfører oplevelsen en ekstra dimension. Det er vist aldrig set før, men fungerer flot.

Uglekande.

Holmegaard Værk viser med denne internationale udstilling, at museet er i stand til at sætte egne samlinger – med deres lokale forankring – ind i en international kontekst, der bibringer dem begge nye betydninger, og som opfordrer den besøgende til at fordybe sig i, genopdage eller revurdere værkerne i de faste samlinger.

Udstillingen er udlånt fra den amerikanske Rosenbaum Collection, og samlingen har aldrig tidligere været vist i sin helhed i Europa. En lang række fonde har støttet projektet uden hvilke udstillingen næppe havde været mulig. Alene af den grund bør man, – hvis man er interesseret i keramik, Picasso eller begge dele – lægge vejen forbi Fensmark.

Holmegaard Værk
Glasværksvej 55, Fensmark, Holmegaard
Frem til 31. august

Artikel fra: Nr. 05 / 2022 – Maj / Juni