Simon Bangs færdige motiver og de specielle kalksten med optegninger.

Overgangsstemninger

Af Jens Rolighed - 17. Aug 2023

Overgangsstemninger – Nye litografier af Simon Bang på Atelier Clot, Bramsen og Brunholt

I en af de gamle skibsværftbygninger på havnen i Svendborg udstilles der altid fine litografier trykt i Paris i et gammel, velrenommeret litografisk værksted.

Litografi er en grafisk teknik, hvor trykpladen udgøres af en særlig kalkstenstype, som er plansleben, så den er klar til at tegne og male på. Som oftest maler kunstneren til litografien med kridt eller tusch, og må tegne sit motiv spejlvendt. Stenen bliver på de bemalede og tegnede steder fedtholdigt. Og det giver grundlag for den videre mere komplicerede proces, hvor trykkere kan udnytte at vand og olie ikke kan sammen. Når man trykker i farver, skal motivet gennem trykpressen mange gange. Simon Bangs litografier er trykt 10 til 11 gange med flere farvelag.

Simon Bang

Lige nu har Simon Bang debut med sine første litografier. Mange kender Bang fra andre sammenhænge, fordi han har haft en meget alsidig karriere. Tegne og male har han altid gjort og har bragt ham mange fortjenester, men ofte som personen bag. Han har fx lavet såkaldte storyboards til adskillige danske film. Et storyboard er en tegnet version af et manuskript og består af et utal af tegninger. Bang har bl.a. lavet storyboards til ”Taxa”, ”Forbrydelsen” og ”Pelle Erobreren”. Det er også Bang, der i sin tid lavede et berømmet pladecover til Kim Larsen og Bellamis LP, ”Forklædt som voksen” med en boxerhunds hoved med en blød hat på. I sine fine tegninger minder han mange gange i sin enkle streg og brug af sort/hvide kontraster om den dygtige Ib Andersens måde at udtrykke sig på i sine tegninger.

Nye dimensioner

Simon Bang har tegnet og malet mange, naturalistiske landskaber og bybilleder, men de senere år har han givet dem en ekstra dimension, som også kan ses i hans litografier. Det er måske endnu tydeligere i dem.

Simon Bang: Whispering Road. 2023

En lysende landevej med røde vejstriber fører os ind i billedkompositionen mellem to mørke træer, som på en gang viger væk fra vejen, men også har noget faretruende over sig. Blålige, vandrette skygger på vejen peger sammen med det specielle lys på himmel hen mod en skumringstime. Centralt i kompositionen er det punkt, hvor vejen ender. Det understreges af de mange linjeføringer i himle. og træerne. På den måde pointerer Bang overgangen fra dag til nat, men også vejen mod noget mere ukendt og utrygt signaleret med de mørke, lidt uhyggelige træer, som godt kunne give mindelser om den norske, ekspressive maler, Edvard Munch.

Simon Bang: Happy Hour. 2093

Der er mange genkendelige elementer i litografien, ”Happy Hour”: en søbred med et stiforløb med lysende lygter og midt i billede et oplyst sted under en stor parasol. Det kunne være et serveringssted, men bylandskabet er samtidigt absolut mennesketomt. Solen er gået ned. Gule, orange, røde farver dominerer i kontrast til det blå, grønne og næsten sorte. Farvekontrasterne står enormt stærke i litografien og er med til at understrege en ensomheds- og forladthedsfornemmelse, som kan føles ved overgange og lede ind til helt andre, eksistentielle tankegange.

Med Simon Bangs nye malerier og litografier kommer vi meget tættere på de store følelser i livet, end man hidtil har kunnet se i hans mange, dejlige tegninger. Der er kommet en ny, spændende dimension med.

På udstillingen kan man også se forskellen mellem Bangs malerier og litografier af samme motiv, samtidig med at man kan få anskueliggjort en proces med de mange farvetryk, som ligger bag en litografi.

Atelier Clot, Bramsen og Brunholt
Frederiksø 16A, Svendborg