Kristine Rydahl - The Mix of it all. Foto: Inge Schjødt.

Nogle må nøjes med et tæppe

Af Inge Schjødt - 3. Mar 2022

Krig og internationale kriser sætter sine spor hen over vores moderne tid i et omfang, det kan være vanskeligt at kapere. Vi ser i disse timer og dage, hvordan mennesker fra et europæisk samfund må forlade alt, lade bilen stå i vejkanten, og overgive sig til en uvis fremtid. Det gør indtryk.

Når et levende ansigt melder sig på éns dørtrin med en vild og voldsom skæbnefortælling, så kan det give det skub, der skal til, for at energien bliver omsat til handling. Kunstneren Kristine Rydahl tog udfordringen til sig, da hun mødte en flygtning fra Afghanistan, der som stor dreng måtte begive sig ud i en uvenlig og uvis verden, som bestemt ikke stod med nogen varm velkomst undervejs på ruten, der førte ham til Danmark. Hans familie blev delt op og spredt for alle vinde, da menneskesmuglerne stillede deres umenneskelige krav.

Hans eneste håndgribelige minde fra hjemlandet er nu et smukt, ægte tæppe, som på godt og ondt holder liv i erindringerne. Efter år på flugt er der nok kommet en vis ro på den personlige front. Til gengæld er det helt galt igen i hans oprindelsesland, hvor slægtninge fortvivlede forsøger at samle stumperne af hverdagen.

Og imens synger fuglene. Og maleren maler.

Kristine Rydahl – The Insisting Scent of Lilies. Foto: Inge Schjødt.

Herfra hvor vi står

Kontrasten til det blomstrende Danmark er nærmest surrealistisk. Og det ses i værkerne fra Kristine Rydahls hånd, hvor det minderige tæppe mest optræder i sort-hvid gengivelse, mens den nye tids blomster vokser farverigt opad, og dækker fortidens skygger. Her og der triller glaskugler frem fra tæppets folder, og minder om drengelege i glimt af lyse dage. Måske i et spirende forår, der næsten føles som en krænkelse.

When A Talk About Trees Is Almost A Crime.
– ‘What kinds of times are they, when
A talk about trees is almost a crime
Because it implies silence about so many horrors?’
(Bertolt Brecht “To Those Born Later” (1938).

For en flygtning er der hårde odds. Koncentrationen, tilknytningen og tilliden til andre mennesker har lidt voldsom overlast. Der skal mange gode timer til at opveje de elendige.

– Han altid har haft en evne til at se blomster og leg, så det er både kontrastfyldt og samsmeltende, fortæller Kristine Rydahl.

Hyldest til livets kraft

Livet er på ingen måde logisk og ligetil, selvom vi måske stræber efter det overskuelige. Vi kan længes efter roen, trygheden, en varm hånd og en nærværende sjæl. Samtidig har vi brug for rum, plads til at vokse, og glade stunder med plads til fantasiens sprudlen. Det er her, i friheden at den menneskelige selvstændighed kan foldes ud.

Kristine Rydahl – Playfull Nature, Tæppet. Foto: Inge Schjødt.

Global Art Gallery deler lokaler med en konsulentvirksomhed, der arbejder for Menneskerettigheder.

Udstillingen er tilrettelagt ud fra et velgørenhedsprincip, og salgets provenue overføres til en hjælpeorganisation, tæt på flygtningens familie.

Kig indenfor i den alvorligt smukke billedverden med tæppet som omdrejningspunkt.
Nogle nøjes med et tæppe.

Global Art Gallery
Skalbakken 8A – Vanløse
Frem til 26. marts

Kristine Rydahl – Departure, Tæppet. Foto: Inge Schjødt.
Kristine Rydahl – Hide and Seek, Tæppet. Foto: Inge Schjødt.
Kristine Rydahl – Wrap it all Up. Foto: Inge Schjødt.