Tine Hecht Pedersens keramiske blomst.

Natur, følelser, poesi og fabeldyr

Af Pier Marie Andersen - 1. Sep 2021

På udstillingen på galleri Arte mødes man af et væld af sanseindtryk. I Anita Viola Nielsens stemningsfyldte og koloristiske malerier, gouacher og grafik er det poetiske og følelserne i den grad i spil. Et gennemgående emne er Borghese parken, hvor Anita Viola Nielsen i 2011 blev helet efter tragiske dødsfald i den nærmeste familie.

Billederne er utrolig indtagende og smukke, men der findes også en anden, mere metafysisk sfære, der giver associationer til Giorgio de Chirico (1888-1978). Hun arbejder med det ubevidste, det man ikke kan sætte ord på. Den gådefulde stemning. Mennesketomme byrum og øde parker, pladser og huse.

I Pontus Kjerrmans fabeldyr er følelserne helt i spil. Han udstiller grupper med to, hvor der elskes, slås og krammes. Alle følelser er der, og de er udtrykt gennem leret og dialogen mellem fabeldyrene.

Tine Hecht-Pedersen bruger den her gang hele farvespektrat, hvor sanserne bombarderes af den begejstring og glæde ved livet og leret, hun selv er en eksponent for. Der er krukker, fade og fællesarbejder af kunstnerparret. Tine Hecht-Pedersen bruger naturens blade og blomster, der er presset og ridset ind i leret eller påsat formen. Hun udtrykker så mange følelser og så meget poesi i sine keramiske værker.

Pontus Kjerrmans fabeldyr, så fulde af følelser.

Anerkendte kunstnere

Det er tre meget anerkendte kunstnere, der udstiller. Anita Viola Nielsen og Pontus Kjerrman er begge medlem af kunstnersammenslutningen Corner, og begge har siddet i ledergruppen. Anita Viola Nielsen kom med i 2014, Pontus Kjerrman i 2004. Noget andet Anita Viola Nielsen har fælles med Både Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedersen er deres begejstring for Kina. Anita Viola Nielsen var i Kina i 1985, hvor hun studerede kalligrafi. I alle hendes billeder kan man se, hvordan hun eksperimenterer med penselsstrøgene. Nogle gange maler hun små rytmiske strøg, som giver en prikket overflade. Andre gange maler hun meget lange penselsstrøg, hvor hun trækker farven så langt, hun overhovedet kan. Pontus Kjerrman var i Kina første gang i 1997, men interessen for kinesisk kunst og kulturhistorie var allerede vakt, da Pontus Kjerrman var 14 år. I 2006 udstillede Pontus Kjerrman i en kunsthal i Dandong i Nordkina. Året efter udstillede både Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedersen i samme kunsthal i Kina. Senere har kunstnerparret afholdt flere udstillinger sammen i Kina.

Anita Viola Nielsens maleri Blue Sienna.

I dialog med kunsthistorien

Det er første gang Anita Viola Nielsen udstiller på galleri Arte. Man bemærker især hendes utrolig smukke malerier og gouacher fra Borghese Parken i Rom. Der er så meget Henry Matisse (1869-1954) i billederne. Den franske tegner, grafiker og maler Henry Matisse blev omkring 1905-06 kaldt en ”Fauve” (et vildt bæst). Fauvismen i Frankrig skal ses som en pendant til den tyske ekspressionisme, der bl.a. udmøntede sig i ”Der Blaue Reiter” og ”Die Brücke”, kunstnersammenslutninger der så dagens lys i 1911. Fauvismen brød med den klassiske måde at skabe billeder på, bl.a. ved at opfinde det omvendte perspektiv i stedet for centralperspektivet og benytte sig af farveperspektivet.

Fauvismen var mere elegant i sin udtryksform end den heftige ekspressionisme. På en måde kan man sammenligne Anita Viola Nielsens udtryk med fauvismen, hvor de to keramikere, Pontus Kjerrman og Tine Hecht- Pedersen er ekspressive i deres keramik. Pontus Kjerrman er kendt for sine inderlige fabeldyr med heste- og kattehoveder, som han dog nyfortolker i dag. Bl.a. laver han menneskelignende skikkelser og rene dyrefigurer, så de ikke fremstår som fabeldyr. Pontus Kjerrman blev ligeledes kendt for sin kunstneriske dialog med Rudolf Tegners (1873-1950) store monumentale skulpturer. Han trak det menneskelige frem i hans værker, bl.a. ved at sætte Amor og psyke i dialog med det store og monumentale. Tine Hecht-Pedersen gik i dialog med Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) på hans museum, hvor hun bl.a. tilegnede sig de farveglasurer, han brugte. Hun har ligeledes været i en kunstnerisk dialog med Sonja Ferlov Mancoba (1911-84), Richard Winter (1926-2007) og været optaget af Thorvald Bindesbbøll (1846-1908).

I blomstermotiverne og de stærke farver har hun været inspireret af J.F. Willumsen (1863-1958), som hun senere var i kunstnerisk dialog med på hans museum. Anita Viola Nielsen er ligeledes inspireret af J.F. Willumsen samt Peter Doig (f. 1959).

Sammenstillingen mellem tre så anerkendte, poetiske og ekspressive kunstnere, der er gået i kunstnerisk dialog med historiens stærke kunstnernavne er overvældende. Endvidere skal fremhæves, at de stærke lysvirkninger fra havet og Limfjorden i galleri Artes gallerirum får keramikken og billederne til at virke aldeles dragende.

Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Fra 4. september til 26. september
Fernisering 4. september kl. 14.00-16.00

Anita Viola Nielsens billede Villa Borghese. Gouache 40 x 50 cm.