Anna Samsøes Mundlamme Koral. Foto: David Stjernholm.

Mundlamme koraller og anden alkymi på Gl. Holtegaard

Af Finn Hagen Madsen - 26. Sep 2020

I pagt med Gl. Holtegaards barok arkitektur, er udstillingen Fed Ler iscenesat med brunrøde gardiner på alle vægge. Sammen med gulvet, der er dækket med jord fra pladsen foran museet, samler det denne udstillings meget forskellige genstande på en flot måde.

Man bliver fra første øjeblik bragt tæt på den jord som leret til de keramiske krukker kommer fra. Den svage duft af jord, støvet som børnene hvirvler op og lyden som jorden på gulvet dæmper, bringer en i synk med den udstillede keramik. Man må også røre (efter behørig afspritning) ved en del af værkerne og man kan også gå igang med at lave sine egne ting i ler. I det hele taget bliver man taget rigtigt godt imod.

Klima krukker

Det er en udstilling med mange indfaldsvinkler og meget substans, så vil man have det hele med må man læse det i kataloget, det kommer i oktober. Udstillingen består af krukker lavet af 20 danske kunstnere, de er ikke professionelle keramikere, og det kan godt ses i værkernes finish. Nogle har dog fået hjælp til det håndværksmæssige med at dreje krukker eller støbe forme. Klima, forbrug og økosystemer er et vigtigt aspekt i udstillingen. Vi ser som moderne mennesker oftest fremad, erobre ny viden og producerer nye ting. Vi når ikke at tænke på, at vi på et eller andet tidspunkt også vender tilbage til den jord, det ler vi er kommet fra. Dette erkendelse er central, men udstillingen tager også mange andre kulturhistoriske og mytiske referencer op.

Cathrine Raben Davidsens alkymistiske krukker. Foto: David Stjernholm.

Alkymi

Under temaet Myter og Ånder har Cathrine Raben Davidsen i sine krukker ladet sig inspirere af alkymisternes kolber og deres søgen efter at skabe ædelmetal ud fra grundelementerne jord, ild, vand og luft. I de flotte glasurer gemmer der sig ansigter, måner og andre alkymistiske symboler. Krukkerne er flot udstillede på en jordhøj inde i udstillingen.

Frederik Nystrup-Larsen har skabt nogle skæve og rå krukker med referencer via Artemis myten til egne (uheldige) oplevelser. Én titel er: Merchandise from my Second Affair – det en skæv og groft udformet krukke der lidt humoristisk udtrykker noget om hvad det var for et forhold han var i. En keramiker villle nok aldrig have lavet en så klumpet krukke, men her er der fravær af kunsthåndværk og tilstedeværelse at et kunstnerisk udtryk. Lisbeth Bank har med afsæt i den mytiske alrunerod skabt nogle finurlige og skønne væghængte pottevæsner med forskellige planter i. De har en fin finish og skiller sig ud med deres meget direkte og klare fremtoning.

Mundlam Koral

Anna Samsøes beder beskueren om at give en hånd med i sine Mundlam Koral lyd-krukke. Der er rigtig meget koral og finurlighed over de flotte glasurer på krukkernes overflader hvor fingrenes minutiøse arbejde linker til det organiske. Disse sanselige arbejder er i rummene med temaet Krukke og Krop. Under dette tema er der mange spændende krukker af en række kunstnere som fx Dan Stockholm der har skabt krukker der først bare ser nubrede ud, men som er dannet af afstøbninger af hans fingre. Æstetikken i keramik bliver udfordret i denne krukke, der forøvrigt er fyldt med vand, som noget der peger på krukken som ceremoni genstand.

Frederik Næblerøds flotte og humoristiske krukke – Lady gloves, 2020 Foto:
Alice Folker Gallery.

God humor

Damehandsker hedder en af Frederik Næblerøds krukker – og det er det! En skøn og genialt tænkt krukke der taler ind i temaet Krukken som Lærred og Skulptur, han viser også en del andre humoristiske fortolkninger af klassiske keramik motiver fx udgåede blomster i vase. Rose Eken griber blomster ideen anderledes an med sine pasticher på keramikblomster: Blomst i blå vase, er en kommentar til den måde vi bringe naturen ind i vores hjem på, en pointe der understreges af hendes andet værk Sort Blomster Vase. Andreas Schulenbergs Ugletræ i krukkeformat sidder lige i øjet, for en ugle opdager man ofte først når man står lige foran den, den smelter sammen med træet. Mere traditionelt har andre brugt en professionelt udformet krukke som lærred for deres malerpraksis, fx har Claus Carstensen en meget smukt glaseret og bearbejdet krukke med fra sit projekt Becoming Animal.

Det er en flot udstilling fyldt med energi og masser af gode krukker, ta’ en rundvisning for at få det fulde udbytte. Det er en udstilling man bare har lyst til at se én gang til.

Gl. Holtegaard
Attemosevej 170, Holte
Frem til 10. januar 2021

Artikel fra: Nr. 08 / 2020 – September / Oktober