Jes Fomsgaard har i nu en menneskealder arbejdet med bygninger/arkitektur, rum, strukturer og uendelighed. Det er der også på spil denne gang på udstillingen i Århus, hvor han allerede i titlen antyder, at det handler om kunstighedens billedsprog, og hvad det kan fortælle. Han har en præsentation i galleriets pressemeddelelse, der overraskende starter højttravende intellektuelt med at undersøge topologiske bevægelse, men så strammes op og konkluderer ”Således skabes absurde scener, der danner kulisser for vores liv. At bevæge sig ind i disse kulisser uden kort er som at navigere i et ”kafkask rum”.
Den absurde virkelighed
De tegninger/malerier, han viser, demonstrerer, at hvis man trækker den enkelte bygning eller objekt ud og opløser dens faste form, opstår en ny slags virkelighed, der kan opleves som netop absurd uden direkte reference til det, der var bygningens eller objektets erklærede formål med sin eksistens. Bygninger, objekter, strukturer og rum bliver til antydninger af noget nærmest labyrintisk og formålsløst. Man kan opleve det samme, hvis man bevæger sig ind i en gammel nedlagt fabrikshal eller en tysk bunker, der ligger ubenyttet hen. Man kan ikke kun hurtigt miste orienteringen i rumlig forstand, men også i tidslig forstand.
Sådan er det også med Fomgaards billedsprog, når det er mest rent i dets afdækning af udgangspunktet. Mange af hans motiver kunne let indgå – i opskaleret form – i en science fiction-film, hvor kampen mod meningsløshed ofte er et helt centralt tema. Jes Fomsgaard viser os meningsløse strukturelle landskaber, der er overraskende ‘smukke’ og udtryksfulde og som samtidig er en knytnæve direkte ind i vores fantasi, der omgående ubevidst går i gang med at digte deres historie eller betydning.
Galerie MøllerWitt
Christiansgade, Århus
Frem til 26. juni