Af Lise Jeppesen
Museumsdirektør Randers Kunstmuseum
Multikunstneren Martin Bigum (f. 1966) har markeret sig på den danske kunstscene i 2011-2012 som et af dansk kunst absolut største talenter. I hans nye værker opbygges et særegent forunderligt og smukt univers, hvor hvirvlende fragmenter af det subjektive og det almene, historiens gang og den umiddelbare samtid, popkulturens overfladiskhed og metafysikkens sandheder splintres og samles i nye konstellationer. En bevægelse der fortsætter ud i rummet. Udstillingen Struktur under huden, der blev vist på tre af landet museer i 2011-2012, var Bigums første på dansk jord siden 2003. En periode, hvor han i høj grad har fornyet og udviklet sig siden det danske og internationale gennembrud i 1990’erne.
Her viste han store malerier i tegneseriestil af den lille kutteklædte mandsling ART, der med en le over skulderen udforskede kunstens historie. I de nye værker søger Bigum ind under huden, på sig selv, på tiden og kunsten. Selv fortæller han: ”Jeg har på mange måder genopfundet mig selv siden ART. Mange kunstnere bliver ofte i den samme stil resten af deres liv, når de først har fundet én. Og det har jeg gjort alt for at bryde ned ved at atomisere mine billeder, […] for helt kalejdoskopisk at dreje mit univers ind i samtidens”.
De seneste to år er Martin Bigum også blevet kendt som en strålende formidler, et forhold der ikke umiddelbart berører hans egen kunst, men alligevel skal nævnes. Gennem Danmarks Radios populære program Kunstquizzen, har han lært en bred offentlighed, at god kunst og forståelse af kunst er andet og mere end et spørgsmål om personlig smag, og det er ikke en lille opgave endda.