Wilhelm Marstrand, Selvportræt, ca. 1870. Privateje. Foto: Ole Akhøj.

Marstrand kan det hele på Fuglsang Kunstmuseum

Af Inger de Stricker - 24. Oct 2020

Skolebøger og lærebøger i historie og litteratur har gennem årene gjort flittigt brug af hans portrætter, historiske skildringer og anekdotiske fortællinger, skildret gennem malerier og tegninger. Hvem har ikke set billedet af Christian 4. stående på sit skib Trefoldigheden med bandage over det ene øje og en sejrrig arm i vejret, eller portrætterne af kendte danskere, såsom Johanne Louise Heiberg, H.C. Ørsted, B.S. Ingemann og N.L. Høyen.

Marstrand var fantastisk dygtig. Han kunne det hele, gjorde det hele og blev populær hos det bedre borgerskab, som støttede ham og købte hos ham. De mange portrætter, han lavede, viste hans tekniske kunnen, men det var ikke kun teknik. Han havde også stort talent for indlevelse i de portrætteredes særlige karaktertræk. Nogle af dem var rene sjælebilleder, og han var en skarp menneskelæser med sit maleriske røntgenblik.

Udstillingen omfatter ca. 70 værker, fortrinsvis malerier, men også en række fine papirværker. Selvfølgelig var han også en dygtig tegner og grafiker, og hans tegninger var nærmest kultobjekter i samtiden. Et fint eksempel er selvportrættet fra 1870, hvor man fornemmer hans intensitet i blikket under arbejdet.

Wilhelm Marstrand, Parti fra Canal Grande i Venedig. Palazzo Falier. ca.
1854. Den Hirschsprungske Samling. Foto: Den Hirschsprungske Samling.

Rejserne

Udstillingen viser også en række resultater fra de store Italiensrejser. Han lufter sit talent for satiren, når han skildrer overvægtige, småfulde turister, der er faldet i søvn i gondolen, mens gondolieren stager sig vej frem med de tunge gæster. Vist ret aktuelt stadigvæk.

Marstrand er en ynder af det italienske uhøjtidelige samvær. Det skarpe sollys ændrer hans farvesyn til det mere farverige i folkelivsskildringerne med liv, dans og munterhed. Når han sætter fokus på udvalgte dele i motivet, blænder han farvemæssigt op for sine yndlinge, de yndige unge italienske kvinder.

Wilhelm Marstrand, Ligvognstoget. Snefald, vinterdag ved Holmens Kirke. Ca.
1879. ARoS Aarhus Kunstmuseum. Foto: Ole Hein Pedersen.

Farverne

Et fremsynet brug af farver ses i nogle prospekter fra Venedig fra 1854. Her ses i vandet et nærmest impressionistisk farvesyn med refleksfarver, 20 år før impressionisterne bruger det i Frankrig. Ingen mennesker ses. Kun himmel, huse og vand. Meget smukt.

Han er også langt fremme i skoene i et sent billede fra 1870 benævnt Ligvognstoget. Det kunne næsten være Monet i måden han maler lyset og penselstrøgene på. Flimrende, næsten uden konturlinjer og en helt neddæmpede brækkede farver uden lokal farve overhovedet.

Marstrand udstillingen overrasker positivt. Han er en virkelig dygtig maler, og der vises et repræsentativt udvalg af hans værket i alle de genrer, han arbejdede med.

Om hans fascination af Holbergs komedier, der resulterede i en lang række illustrationer, taler til folk i dag, skal jeg ikke kunne sige, ligesom også de italienske folkelivsbilleder, kan virke lidt sødladne.

Det ændrer ikke ved, at han er en fremragende maler og tegner, som fortjener at trækkes frem af (næsten) glemsel. Den store sal på Fuglsang Kunstmuseum danner en fin ramme om udstillingen, der er forsynet med gode tekster og fortolkninger ved hvert billede. Desuden er der lavet et godt katalog, som man med fornøjelse kan læse, når man er kommet hjem.

En meget vellykket udstilling, som kommer rigtig godt rundt om den alsidige kunstners produktion.

Fuglsang Kunstmuseum
Nystedvej 71, Guldborgsund
Frem til 24. januar 2021

Wilhelm Marstrand, Den heibergske familie, 1870. Privateje. Foto: Ole Akhøj.

Artikel fra: Nr. 09 / 2020 – Oktober /November