Malene Landgreen. Trapholt. Foto: Kenneth Stjernegaard.

Malene Landgreen med poetisk konkret kunst på Trapholt

Af Connie Boe Boss - 25. Feb 2023

Gennem Malene Landgreens udstilling »Flow of Change« løber en feminin, poetisk og meget smuk tråd, som du får lyst til at gribe og følge, mærke og sanse

Mesterligt

Ja, nogle gange må ordene være store, og det synes jeg er på sin plads når Malene Landgreens solo på Trapholt skal beskrives. Sidste år så jeg hendes udstilling ”Oh My Goodness Gracious” på Gammel Holtegård, hvor takter allerede var slået an til den kraftpræstation, du lige nu kan se på Trapholt. Udstillingen er skabt til Trapholt som et totalværk med henblik på at udfordre det klassiske maleris fysiske grænser.

Nogle idéer og temaer er videreført fra tidligere udstillinger, mens andre er helt nye. Tilsammen skaber de 4 udstillingsrum, Landgreen råder over, et flow og en forandring i udtryk fra rum til rum, der efterlader dig med en følelse af, at alt er fuldendt; nu mangler intet. Det er en fantastisk god udstilling, som alle kunstelskere i dette land bør unde sig selv at se.

Flow of Change

Udstillingen er en slags abstrakt totalinstallation på 280 m2, og opleves som en sanselig rejse gennem lys og mørke, farve og form på både vægge og gulv og i form af mørke skulpturer, som Malene Landgreen kalder Totems. Hvert rum har sin helt egen farveholdning og stemning, hvilket gør turen rundt nem og ubesværet; der sker hele tiden overraskende nyt. Landgreens iscenesættelse i samarbejde med Trapholts kurator Anne Sofie Omme har afstedkommet en overordentlig vellykket og helstøbt kunstoplevelse, hvor du med sindsro kan overgive dig til ”The Flow”.

Malene Landgreen. Trapholt. Foto: Kenneth Stjernegaard.

Rummenes fortællinger

Du mødes af overvejende guld, sølv, koboltblå, sort og hvidt i det første rum, hvor væggene spejler sig geometrisk i gulvene og de mørke Totems kaster forunderlige skygger. Et vidunderligt, lidt Harlekinagtigt rum hvor jeg havde lyst til at opholde mig længe.

I rum to vises store lærreder med organiske former og batikvirkninger i sammensmeltningen af farverne. Lignende værker vistes på Gammel Holtegård, hvor Malene Landgreen fortalte at processen faktisk var meget batikbaseret og uforudsigelig. Stor skønhed og ro stråler ud fra væggene i dette rum, hvor farvernes afstemthed, bløde transparens og nænsomhed virker meget lidt ”konkrete”, men til gengæld yderst poetiske og abstrakt drømmende.

Rum tre udnytter de store sejl fra Gammel Holtegårds barokhave, hvorpå glimmer, metal, sølv og guld reflekterer lyset i udstillingsrummet. Som fornyelse og fræk forandring har Landgreen opdelt sejlet i malerier og har derefter bemalet sejlene med prikker i stærke kontrastfarver som rød og blå. Resultatet er overvældende flot og egenartet.

Endelig træder du i rum fire, som grænser op til den permanente Richard Mortensen sal på Trapholt. Her går du ind i et mere monokromt, farverigt og i traditionel forstand konkret univers, hvor farveflader på væg, trappe og gulv leger med farvernes forandring af og påvirkning på hinanden og indbyder publikum til selv at se hvordan sansningen af farver forandres, alt efter hvilke farver vi vælger at sætte ved siden af hinanden.

Således slutter ringen ved én af Malene Landgreens store inspirationskilder: Richard Mortensen og de foregående rum kan ses som hendes videre arbejde med det konkrete, linjerne, fladerne og farverne i et noget mere poetisk og feminint kunstnerisk sprog.

Malene Landgreen. Trapholt. Foto: Kenneth Stjernegaard.

Flow, fordybelse og nærvær

Kunstneren tilbyder os gennem udstillingens fire sale et sanseligt flow gennem stilmæssigt forskellige universer. Vi opfordres til fordybelse og nærvær med farver og former, og selv gik jeg betaget rundt og nød det hele, begejstret over skønheden og poesien og den sikre kunstnerisk hånd. Her viser en af Danmarks helt store kunstnere muskler simpelthen – det er en stor fornøjelse.

Udstillingstitlen relaterer sig desuden også til kunstnerens arbejde, idet hun igen udfordrer egen praksis og bløder op for det geometriske og enkle, der historisk kendetegner hendes arbejder. Den mere legende tilgang til kunsten understreges også af små referencer i udstillingen til bl.a. skak og spillekort.

Og jeg synes at hun bliver mere og mere interessant for mig i disse år, hvor stramheden og farvefladerne blødes op i noget mere organisk, sanseligt og poetisk. Det er stadig abstrakt, konkret kunst, blot i en ny fortolkning.

Jeg er vild med det – OG med Trapholts kuratering, som fungerer overordentlig godt.

Maleriets potentiale på Trapholt

Udstillingen er en del af serien Maleriske Sansninger, der vil bestå af 4 udstillinger med 4 af de mest interessante malere i Danmark: Erik A. Frandsen (som har fundet sted) igangværende Malene Landgreen, samt Maria Torp og Jesper Christiansen som de to sidste.

Udstillingsrækken skal undersøge maleriets potentiale for at give nærværende kunstoplevelser, og er støttet af Det Obelske Familiefond.

Trapholt
Æblehaven 23, Kolding
Frem til 19. november

Malene Landgreen. Foto: Connie Boe Boss.
Artikel fra: Nr. 02 / 2023 – Februar / Marts