Af Preben Winther
preben@winther.mail.dk
Henri Matisse lod angiveligt aldrig sin kunst tage udgangspunkt i sit eget livs op- og nedture. Han skal have udtalt, at han drømte om ”en kunst, hvor der er balance, enkelhed og klarhed, ingen problemer, […] noget i retning af en god lænestol, hvor man kan hvile sig efter dagens fysiske anstrengelser”.
Kunstneren Tom Krøjer, der nu fejres med en stor udstilling i anledning af sin 70 års fødselsdag, har i årtier skabt værker, der ofte kalder den gamle modernist frem i erindringen, selv om der er store forskelle de to imellem, i tid som i udtryk. Men sandt er det, at også Tom Krøjers billeder er en kærlighedserklæring til farven og livsglæden. Hvor armbevægelserne har været størst, er det kunstneriske overskud så boblende, at det får blodet til at rulle hurtigere hos enhver beskuer.
Oprør og frodig fantasi
Hans afsæt i 60’erne var et ganske andet. Det var årene for den internationale popkunsts sejrsgang, og avantgardisten Tom Krøjer var også med i Eks-skolen, hvor alt skulle prøves af og underkastes eksperimenter. Man endevendte, forkastede og søgte at nedbryde de gamle værdisæt, for at starte helt fra scratch og lade det ny opstå som en Fugl Fønix. Senere blev en god del af rebellerne selv etablerede navne, der så sig tilbage over skulderen og opdagede, at ikke alt i traditionen var kassabelt. En af dem er Tom Krøjer.
Siden 80’erne har han malet landskaber, markeder, byprospekter, mennesker, blomster, i Sydeur-opa, i USA, herhjemme etc., i lige stor hengivelse til det spændende fremmede eller det velkendte, der altid har fået tilsat en twist af eventyr og frodig fantasi. Eller han har malet helt nonfigurativt, hvad enten man bare oplever det som glade former og farver, mærkelige solsystemer eller spermatozoer på jagt.
Så smukt, så flot, så…
I fødselsdagsudstillingen møder man et prægtigt udvalg af nyere Krøjer-malerier, hvor han er allermest… må man bruge ordet ’indtagende’? Samtidig kan man næppe forestille sig bedre omgivelser at præsentere dem i, idet Galleri DGV til formålet igen har fået mulighed for at gøre brug af Villa Tårnborgs fantastiske, lysfyldte rum. Kera-mikeren Better Lübberts (f. 1955) klassiske og dog moderne krukker med gule, grønne og blå glasurer er et perfekt match til Krøjers farver og giver udstillingen en ekstra dimension. Det er så smukt det hele, så flot, og også dekorativt – selvom det er god kunst.
Det, man som besøgende kan spørge sig selv om, er om Tom Krøjer virkelig er så ubekymret, som han maler, eller om han skaber sine værker på et forud defineret credo, som gamle Matisse gjorde det: Ingen problemer, tak! Om han maler så forlokkende lykkeligt, netop fordi han maler sig bort fra noget mørkere?
c/o Villa Tårnborg
Gl. Hestehauge, Christiansmindevej 78, Svendborg
Frem til den 21. oktober