Louise Hindsgavl

22. Oct 2014

Normineret af Lars Mathiesen
Indehaver af Galleri Salling
Museumsformidler på Jens Søndergaards Museum og Lemvig

Louise Hindsgavl leger med vores fordomme og forestillinger. Hendes glatte glaserede porcelænsskulpturer virker umiddelbart delikate og imødekommende. Alle vores forudfattede meninger spiller med, når vi ser de hvide skinnende figurgrupper, og vi kategoriserer dem som traditionelle porcelænsfigur – idylliske kitch og kliche. Men et eller andet gør, at vi alligevel standser op og ser nærmere efter – og får et chok. For her er der noget helt andet på spil, end vi troede. Vi ser en absurd og skræmmende verden af befolket desorienterede mennesker og mytologiske antropomorfe væsener i sexistiske, sadistiske eller selvdestruerende scener. Louise Hindsgavl har shaket os en fantastisk cocktail bestående af en del pastiche, en god slat grotesk og en sjat humor. Vi drikker, og pludselig står vi ansigt til ansigt med vores egen og samfundets dårskab og fortrængninger, og den glider ned, og bundfælder sig.
Louise Hindsgavl har igennem de sidste 15 år markeret sig både nationalt og internationalt for sin unikke fornyelse af den figurative keramiske skulptur. Hendes fantastiske udstillinger i år på Rønbæksholm, på Volta NY og hos Galleri Christoffer Egelund har cementeret hendes betydning i dansk kunst.
Hun har udfordret det keramiske ved at sammensætte det med pels, grene, udstoppede smådyr, blodtransfusionsudstyr m.m.
Hun udfordrer og bryder skulpturens vante grænser med hængende skulpturer og installationer, der bryder med tyngdekraften. Hun tør udfordre nutidens kunstopfattelse ved at genoptage tidligere tiders kunstneres samarbejde med keramiske virksomheder som Kähler.
Det kan ikke undre, at hun har solgt værker til væsentlige museer og kunstsamlere over hele verden. Hun er en ener i dansk kunst med internationalt format, og er derfor en oplagt modtager af ”Kunstnavn 2014”.