Lars Dan - Ukrudt.

Livets træ, Poemer og Ukrudt i Boggalleriet

Af Inge Schjødt - 7. Jan 2019

Her indenfor i Trangbæks Boggalleri står Livets træ, en meterhøj, smuk stele i granit af billedhugger Erland Knudssøn Madsen til højre på førstesalen, og i afdelingen til venstre hænger udstillingen Poemer med en serie værker af ord- og billedkunstneren Lars Dan. Begge kunstnere er blandt de faste udstillere i Trangbæks Boggalleri i Rønde på Djursland.

Boggalleriet er et sandt Skatkammer for kunstelskere. Metervis af reolmeter med kunstbøger, man i timevis kan fordybe sig i, er her. Et imponerende relief af Peter Brandes, og en stor keramisk krukke kommer overraskende til syne, når man drejer om et reolhjørne. Det er ikke nogen helt almindelig boghandel, jeg besøger. Her emmer af tidens gang, kunstens udfoldelse i talrige afskygninger, og en medlevende entusiasme sitrer i luften.

Boggalleriet har i årevis medvirket ved udgivelsen af flere digtsamlinger og kataloger, kan jeg se, da jeg vender en bogpakke om, der indeholder flere af udstillingsaktuelle Lars Dans publikationer. Og en af de små perler, som er lette at tage med videre, er bogpakkerne til en 50’er, hvor jeg får en god håndfuld på 8 stk kunstbøger og kataloger, der giver mulighed for at samle lidt op på navne og udstillinger, som måske er gået ens næse forbi. Herligt, for en kunstskribent på farten.

Lars Dan – Poemer.

Ukrudt

I udstillingen Poemer vises tretten af Lars Dans pastose værker med tykke olielag på lærred fra serien Ukrudt – Miniaturer. Intet foto yder dem retfærdighed, de skal sanses og ses, men jeg må alligevel tage nogle hurtige billeder, så du, kære læser, kan få del i oplevelsen.
Det må være en stærk, fysisk fornøjelse, men også en kamp at frembringe stykker af det Dan’ske ukrudt. Farveflader og kontraster danser med oliestrukturerne. Jeg tænker, at man kan blive ved og ved med at lægge nye strøg, lag på lag. Hvornår skal man stoppe? Der opstår hele tiden nye farvespil.
Måske for at øve begrænsningens kunst har Lars Dan skabt en anden billedserie, Poemer, i olie på papir? Her ligger farven tyndt-tyndt. Nærmest laserende trænger bundfarven op igennem billedets udtryk, som ved første, hastige øjekast minder mig om Nulle Øigaards tekstile collager af tyl på farverigt, filtet uld.
Collager på papir har Lars Dan også givet sig i kast med. Her er der bemalet bølgepap i tykke lag, som danner skygge og kontur. De er smukke i deres abstrakte, ekspressive og rustikke udtryk. Rå, uafsluttede, men ikke ufærdige, er de.

Boggalleriet – Erland Knudssøn Madsen stele 2.

Livets træ

At møde en granit stele af Erland Knudssøn Madsen på førstesalen i Boggalleriet fik mit hjerte til at slå dobbeltslag. Kunstnerens karakteristiske udtryk kender jeg fra Heltborg Museum i Thy. Museet har en fornem, permanent samling skulpturer i bemalet træ og i granit af kunstneren, der er bosat deroppe i den forblæste, men frodige egn af landet nord for Limfjorden, der også er min egen hjemegn.

For år tilbage oplevede jeg Erland Knudssøn Madsens udstilling i Clausens Kunsthandel i Toldbodgade i København, og her var det (forlægget til) en dør i bemalet træ, skabt til en nordjysk uddannelsesinstitution, som brændte sig fast i hukommelsens nethinde. Den ene side af døren viste en nathimmels farver og den anden en daghimmels farver. Siden har jeg nydt at se natteskyer, og sendt kunstneren en venlig tanke – Tak! for den gave.

Boggalleriet – Over

Senest har Erland Knudssøn Madsen haft en stor udstilling på Kunstcenteret Silkeborg Bad, og her har de været så gavmilde at fremstille en flot, velillustreret bog, som rummer en fortegnelse over kunstnerens mange skulpturer, offentlige udsmykningsopgaver, private gravminder med mere. Ja, den må også med hjem til nærstudium, bogen om Madsen, sammen med de to ovennævnte bogpakker.

Der blev desværre ikke plads til stelen, Livets Træ, med de to stærkt furede sider og to glatslebne sider i min Fantastiske Toyota. Men den har fæstnet sig som et nyt, værdsat værk i min bevidsthed, der i min pure ungdom fik næring af kunstnerens smukke THY plakat, som hang over fodenden af min seng. Mangen en dagdrøm er drømt her med udsigt til den lysende marehalm, gengivet i Erland Knudssøn Madsens syngende akvarel.

Jeg må tilbage til pligterne i København. Men jeg må også tilbage, og møde kunstnerne personligt en dag. Og jeg kommer helt sikkert tilbage til Boggalleriet i Rønde, hvor min vej falder forbi.

GODT Nytår, kære læsere. Jeg glæder mig til at opleve og skrive til jer i 2019.