Lee Millers liv med foto

23. May 2012

Af Annemette Fogh
annemettefogh900@hotmail.com

Amerikaneren Lee Millers (1907-77) liv formede sig omkring mode, surrealisme og krig. Fotografiet var det formidlende medie, og Lee Miller optrådte både foran og bagved kameralinsen.

Millers karriere som fotomodel begynder helt tilfældigt. På gaden i New York er hun en dag ved at træde ud foran en lastbil, men reddes i sidste øjeblik af en forbipasserende, som viser sig at være Condé Nast, ejeren af modemagasinerne Vogue og Vanity Fair. Han sætter hende på forsiden af Vogue i 1927 nogle uger før hendes tyveårs fødselsdag, og hun bliver model for periodens stjernefotografer som f.eks. George Lepape, Edward Stei-chen, George Hoyningen-Heuné og Arnold Genthe. Hun rejser fra New York til Paris i 1929 for selv at lære at fotografere. Her bliver hun mo-del for bl.a. Picasso og den surrealistiske fotograf Man Rays muse, model, elev og elskerinde. Lee Mil-ler færdes blandt avantgardekunstnerne i Paris og er snart surrealisternes foretrukne model, samtidig med at hun begynder sin egen karriere bag kameraet.
Lee Miller udvikler sit eget gådefulde surrealistiske billedsprog, og hendes fotografier bevæger sig fra det Man Ray inspirerede fotografi med plastiske former til surrealistiske præsentationer af udsnit af virkeligheden. Lee Miller frigør motivet fra dets sædvanlige sammenhæng, og man oplever motivet fra vinkler, som var usædvanlige for tiden. Fotografierne formår at vække undren og sætte fantasien i gang. En stor del af Millers arbejde vises i Vogue, som hun samarbejder med fra 1930. Hun laver modeserier og rejsereportager og barske og opsigtsvækkende skildringer fra England, Frankrig og Tyskland under Anden Verdenskrig.

Det er især med dokumentarfotografierne fra perioden som modig og ukuelig krigskorrespondent for British Vogue, at Lee Miller for alvor gør indtryk. Hun var med i felten fra 1944-45, i Nordmandiet umiddelbart efter D-Day, med ved befrielsen af Paris og ved slaget om Alsace. Hun udstiller krigens vanvid og med sine fotoreportager sætter hun helt nye standarder for fotojournalistikken. Hun ankommer som en af de første fotografer til koncentrationslejrene Buchenwald og Dachau og udgiver sine gruopvækkende billeder i Vogue under titlen ’Believe It.’

Lee Miller har i dag genvundet sin status som en af det 20.århundredes store fotografer med udstillinger på museer over hele verden.
Åbningstider: onsdag-fredag 13-16. Lørdag-søndag 12-16

Øregaard Museum
Øregaard Alle 2, Hellerup
Frem til den 20. juni
Artikel fra: Nr. 05 / 2012 – Maj / juni