Månekalender.

Længsel i sort og hvidt – Kirsten Klein i Kunsthal Holmen

Af Erik Fredens - 24. Aug 2024

Det er som om, at der er en længsel i Kirsten Kleins fotografier – og det virker, som om hun rækker ud efter noget, der ligger udenfor den synlige og nære virkelighed, der omgiver hende. Som om der er noget udenfor billedfeltet, hun intuitivt vil gribe og fastholde, noget der er større og vigtigere end øjets umiddelbare og forhastede indtryk af omgivelserne. En verden hvor sansning og myte kredser omkring hinanden og giver fylde. Kleins naturfotografier fastholder beskureren, for de vækker til eftertanke, og man slipper dem nødigt, men vender i stedet tilbage til dem for at se dem igen, netop fordi de indeholder noget mere end det, motivet umiddelbart afslører. Det er kunst med mening, og kunst på højt niveau, både indholdsmæssigt og æstetisk.

Kirsten Klein tager os med på en naturvandring i al slags vejr, for det er lyset, der er det styrende for motivoptagelserne. Iført gummistøvler og regnjakke glemmer vi tid og sted og lader os bjergtage af motivernes kavalkade. Fotografen har næse for emnerne, og de kommer til hende, som perler på en snor. Det er ligesom sporhunden i Italien, der vejrer trøfler ved rødderne af det gamle egetræ. Den ved intuitivt, hvor de gemmer sig, og kan lugte dem. Den graver dem op og viser dem stolt frem, som også Kirsten Klein stolt viser sine værker frem her på udstillingen i Løgumkloster.
I billedet Troldkirken, St Reestrup møder vi langdyssen fra den yngre stenalder. Her smelter historie, myte og natur sammen i en helhed. De tusindårige kampesten viser umådelige kræfter i et sandt drama. Den store sten foroven peger trodsigt opefter, mens den dramatiske skyformation presser den ned med en diagonal viljestyrke som var det en magtdemonstration, og her nedenunder er linjerne vandrette, og der er ro, for nu er vi under mulden, og inde i en helt anden tid.

Månenat på Mors.

I billedet ”Månenat på Mors” er hele natursceneriet indsvøbt i et mystisk klæde. Det voldsomme månelys signalerer overjordiske kræfter, der strømmer henover det bakkede landskab. En ensom vandrer befinder sig midt i det hele, indhyllet i sort står figuren som en bautasten, ubevægelig og helt i et med naturen. Tid og sted er ophævet, og døren åbnes på klem til mytelandets verden. Motivet trækker tråde til Casper David Friedrichs billedverden.

Det analoge fotografi

Udstillingen omfatter et halvt hundrede fotografier, de fleste i store formater, enkelte i helt store. Alle billeder er optaget analogt. Det er min foretrukne teknik, siger Kirsten Klein, her rammer jeg bedst gråtoneskalaen og ikke mindst de sorte nuancer. Udstillingen indeholder udelukkende sort/hvid billeder. Når det drejer sig om farvegengivelser, foretrækker hun den digitale teknik.

Kirsten Klein fylder 80 år i 2025 og ”Mytesteder” vil være en markant del af fejringen. Udstillingen vandrere derfor videre fra Kunsthal Holmen, og næste vinter til Vendsyssel Kunstmuseum, samt slutter på det danske kunst- og cricketcenter Mikkelberg lige syd for den dansk/tyske grænse næste sommer. Den er absolut et besøg værd.

Kunsthal Holmen
Østergade 13, Løgumkloster
Frem til 17. november

Artikel fra: Nr. 07 / 2024 – August / September