Nana Rosenørn Holland Bastrup - Die Aufrüstung, 140 x 180cm, 2018.

Kunstens dialogiske trampolindans

Af Inge Schjødt - 9. Apr 2018

Billedkunstner Nana Rosenørn Holland Bastrup har hentet en stribe værker hjem til København fra Art, Love & War-udstillingen, som i årets første måneder fandt sted hos Galleri NB i Viborg, og hun har glædet sig til at præsentere de imponerende sejldugsværker for endnu et publikum.

Nana Bastrup bruger løs af kunsthistorien, udfolder kunstscenens mangefacetterede spændingsfelter, og sætter sit liv som kunstner i spil i motivrækken, der fra 12. april til 25. maj eksponeres under eget dørskilt i udstillingsstedet Kunstmix på Østerbro.
Stedet driver hun sammen med sin kunstnerkollega og partner Matvey Slavin, med hvem hun siden studietiden har udført en række kunstneriske aktioner under navnet Duo Enfants Terribles i både Danmark og Tyskland. Begge er uddannede på Hochschule für bildende Künste i Hamburg, og har i syv år boet og arbejdet i Tyskland med enkelte afstikkere. På det seneste har de søgt nye vinde og har drejet kursen mod de nordiske himmelstrøg. Velgørende er det, for os, der bor her. Kaster du en snøre ud i samtalen med Bastrup og Slavin, så kan du være sikker på gevinst. Mod og generøsitet er et gennemgående tema som tilbydes den, der standser op og tager del.

Nana Rosenørn Holland Bastrup – DER KÜNSTLER UND SEINE MUSE – 90 x 120 cm.

Dialogiske motiver som (kunst)livet selv

Kaster du et blik – eller flere – på Nana Bastrups kunst, så flyder du fluks med ind i en kalejdoskopisk verden af fortællinger og flermedialitet, af performance og perspektiv, af billeder med bid, som hager sig fast i kunst- og samtidshistorien med næb og kulør.

Det bliver vedkommende, pirrende at undersøge, hvad det er, der foregår i de eksplosive kompositioner, hvor kunstneren skaber forbindelser til den konkrete nutid ved eksplicit at lade sig selv indgå i værkerne. Kunstneren bygger i hvert værk videre på underliggende, ældre værker, der således bliver en substantiel og bærbar bagage.

Fotos af forudgående referencer, dels til kunstnerens egne værker og dels til kunsthistoriens ikoniske symboler, printes og pyntes med bemaling på store duge, som opspændes som trampolinpresenninger, der er gennembrudt med ringe til snor og træk langs kantmarginen. Billederne viser os livet som kunstner gennem fortolkninger af ideer og stereotyper, vi kender, f.eks. myten om kunstneren og hans muse. Men det bliver ikke ved Absinthflasken og modellen med den livgivende fantasi, som Bastrup har for hånden. Leg og alvor mødes, og fortid og nutid mødes, så ny musik opstår på de spændstige trampolinduge.

Nana Rosenørn Holland Bastrup – DER BAUM DER ERKENNTNIS” – 90 X 120 CM. PHOTO PRINT AND ACRYLIC ON TARPAULIN 2018.

International ballast

Nana Rosenørn Holland Bastrup, født 1987, har søgt den kunstneriske vej via Holbæk Kunsthøjskole, Krabbesholm Højskole og Kunstskolen Spektrum. Er uddannet på kunstakademier i Tyskland og Østrig 2010-2015, debuterede på KP Kunstnernes Påskeudstilling 2010-2011 og på KP Spring 2012. Har deltaget på KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Janusbygningen Tistrup, på KE, Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie, København, og har udstillet på gallerier i ind- og udland. Med duoen Enfants Terribles har Bastrup og Slavin skabt markante aktioner og performances, dels i Hamborg, dels i Cuxhaven og Berlin. Særligt i samarbejdet er kunstnerparrets Laufbilder, hvor de konkrete værker skabes af begge kunstnere. Dem kommer vi helt sikkert tilbage til.

Udstillingen Art, Love & War
Kunstmix, Odensegade 26B
2100 København Ø
12. april – 25. maj

Nana Rosenørn Holland Bastrup ALL THAT BLUES 60 X 80 CM. KUNSTMIX CPH DK 2018
Nana Rosenørn Holland Bastrup – MEIN KLEINER GRÜNER KAKTUS, DER STICHT, STICHT, STICHT – 180 x 140 cm.