Den 18. april fyldte Leif Sylvester 85 år. Fødselsdagsmarkeringen begyndte allerede i januar med udstillingen ”Som jeg ser det” på KunstCentret Silkeborg Bad. På selve fødselsdagen blev den fulgt op med forlaget Frydenlunds udgivelse af bogen ”Den store Sylvester”, der både i format og indhold er stor. Her gengives over 700 af hans værker fra 1993-2024, og den giver et godt indblik i, hvor alsidig en kunster han er. Nu følges markeringen op på Arbejdermuseet med den store udstilling ”Friheden flyver”. Titlen henviser til den sang Sylvester skrev sammen med Erik Clausen i 1978.
At udstillingen vises på Arbejdermuseet er ikke tilfældigt, som Arbejdermuseets direktør skriver i kataloget, for ”Leif Sylvester er vokset ud af arbejderklassen, og han har formået at holde fast i sit sociale udgangspunkt hele vejen igennem sit kunstneriske virke. Derfor føles det også naturligt, at det er her, hans historie og værk nu skal folde sig ud.”

Sylvester har elsket at tegne fra sin skoletid, og hans store ønske var at blive reklametegner eller skiltemaler, men i stedet endte det med, at han kom i lære som tømrer. I begyndelsen af 60’erne begyndte han at lave collager, inspireret af Pablo Picasso og Georges Braque, som f.eks. ”Tagpapcollage, forskellige materialer” (1965) med materialer han fandt på byggepladser. Som mange andre håbefulde kunstnerspirer indsendte han værker til Kunstnernes Efterårsudstilling (KE). De første to gange fik han ikke nogen antaget og besluttede at begynde helt forfra og brændte det meste af sin tidligere produktion. Endelig lykkedes det ham i 1969 at komme på KE med to malerier, og det fik konsekvenser for hans videre virke. Her mødte han en anden håbefuld maler, Erik Clausen, og de faldt med det samme i hak med hinanden og begyndte et livsvarigt samarbejde.
Efter en række forgæves forsøg måtte de begge erkende, at de ikke kunne få solgt nogen af deres malerier, og når folket ikke ville komme til dem, så måtte de komme til folket. De stillede malerierne på ben ved at arrangere omrejsende kunstudstillinger for at få solgt dem. Undervejs udviklede det sig til ”Clausen og Petersens gadecirkus”, og midt i udstillingen har man konstrueret en cirkusmanege, hvor det er tanken at folk skal kunne aktiveres. Som optakt til manegen vises der i rummet før en række cirkusmalerier fra begyndelsen af 70’erne med den hvide klovn og Augustklovnen med den røde næse.
I 1974 blev de begge to medlemmer af ”Røde Mors Rockcirkus” og tre år senere udgav de deres første LP ”Store Sonja”, som året efter blev fulgt op af ”I storbyens favn” med bl.a. ”Mormors kolonihavehus” sunget af Eva Madsen. Men det betød også, at Sylvester langsomt holdt op med at male, og i 1977 lagde han penslen på hylden for helt at hellige sig musikken med gruppen ”Sylvester og svalerne”.
Der gik herefter 10 år, før han igen greb til penslen, inspireret af sin datter der begyndte at male, og derefter blev det hans hovedbeskæftigelse, men han gav sig også tid til at medvirke i en række af Erik Clausens film og flere TV-serier.
Mens Sylvesters tidligere værker fra 70’erne var meget realistiske, ændrede han totalt stil uden dog helt at gå bort fra det figurative. Hvor han tidligere havde en klar forestilling om, hvad han ville male, er han gået over til at arbejde spontant. Han starter uden at ane, hvor det vil ende, det er underbevidstheden, der styrer processen. Det er der kommet mange både morsomme og mere alvorlige malerier ud af, undertiden suppleret med små forklarende digte nedenunder. Den humoristiske side slår også igennem i mange af hans skulpturer. Til udstillingen har han modeleret 10 farverige, fantasifulde og humoristiske buster, ”De uundværlige”, som hylder hverdagens helte såsom sygeplejersken, fabriksarbejderen og grønthandleren ”Bananen”.

Sylvesters solidariske holdning kan også ses i gravmonumentet for de hjemløse på Assistens Kirkegård og maleriet ”Den fordrevne” (2024), som er en støtte til palæstinenserne i Gaza.
Undervejs vises nye malerier og skulpturer fra 2021 til 2025, suppleret med videofilm og fotos, og til sidst kan ses eksempler på litografier, og på plakater han har skabt til fagbevægelsen og folkelige bevægelser.
Sylvester har hele sit liv været optaget af musik, og det præger udstillingen. Allerede på trappen ned til udstillingen kan man høre musikken til ”Friheden flyver” spillet på sav.
Selvom udstillingsarealet ikke er stort, er det lykkedes at præsentere alle sider af Sylvesters virke, og udstillingen henvender sig bredt og ikke kun til kunstinteresserede.
Katalog. 92 s. 149 kr.
Den store Sylvester.
Udvalgte værker 1993-2024.
Forlaget Frydelund.
400 sider. 500 kr.
Arbejdermuseet
Rømersgade 22, København
Frem til 2. august 2026