Kobberstiksamling tilbage på SMK

27. May 2010

Ny ledelse og en donation gør, at
Kobberstiksamlingen nu bliver revitaliseret.
For første gang viser samlingen 250 af sine fotografier.
Senere på året kommer der en udstilling med Pablo Picassos grafik

Af Andreas Hansen
andreasdk@hotmail.com

Jeg tror der er mange der som mig kan huske tiden før Allis Hellelands regime. Hun nærede tilsyneladende et sært irrationelt had til Kobberstik-samlingen. Var der ikke noget med, at hun på et tidspunkt forsøgte at sælge den? Men nu er damens tid definitivt forbi og hurra for det!
Personligt har jeg elsket Kobberstiksamlingen helt tilbage fra min tidlige ungdom. Elsket at gå på opdagelse i det smukke sort hvide univers med fantastiske værker af verdenskunstens mestre, Rembrandt, Piranesi, Goya og Füssli m.fl., samt naturligvis også en masse dansk grafik: Aksel Jørgensen og hans elever som f.eks. Jane Muus, Gunnar Hossy og Palle Nielsen, der meget vel kan tænkes at været inspireret til sit undergangsunivers af førnævnte Piranesi.

Fotografi for første gang
”I de sidste 30 år har Den Kongelige Kobberstiksamling løbende erhvervet fotografier, primært af kunstnere, der anvender mediet som en integreret del af deres værkpraksis på linje med anden kunst på papir. Samlingen dækker over de seneste 50 år med enkelte afstikkere til 1920´erne og 1940´erne.”, skriver man i pressemeddelelsen.

Konceptuelt fotografi
Det lå i tiden, at malere tog fotografiet op og anvendte det på deres egne præmisser. F.eks. var sammenslutningen ”Gyrr” inde over i 1980 med udstillingen ”Gyrr fotograferer”, og i 2007 viste ”Det Kongelige Bibliotek” den store og velkuraterede udstilling” Kunst som Ide” – Konceptuelt Fotografi 1965- 1979, hvor bl.a. flere af Ex-skolens medlemmer foldede sig ud (anmeldt her i bladet).
Internationalt betød det også meget, at Polaroid sponsorerede nogle at tidens største kunstnere og fotografer, bl.a. Warhol og Ansel Adams. Polaroids hurtighed tiltalte kunstnerne, fordi de kunne arbejde næsten lige så spontant med fotografiet som når de malede.
”Kunsterne har ofte forholdt sig friere til kameraet, mere eksperimenterende, måske også mere respektløst, og så at sige stillet uskarpt på fotografiet, hvor fotograferne har udforsket fotografiets udtryksmuligheder mere stringent i forhold til mediets egen diskurs og historie”. Respektløsheden gjaldt både forholdet til fotografernes konventioner, men lå også i tiden og i 68-oprørets opgør mod alle slags autoriteter.
Når man kigger på b. la. Ane Mette Ruges mix media- værker fra 87 er der i virkeligheden ikke så meget der er sket siden bortset fra, at de tekniske muligheder med Photoshop etc. er blevet væsentligt forbedrede. Og heldigvis er både hun og flere af de andre på udstillingen, f.eks. Jytte Rex, Lene Adler, for slet ikke at tale om Olafur Eliasson og Per Bak Jensen, stadig blandt os, og de er bestemt ikke blevet dårligere med årene. Det gælder også Sigmar Polke, der netop nu udstiller hos” Galleri Bo Bjerggaard.”

På papir
Og nu, hvor vi er ved det aktuelle: hvor Kobberstik-samlingens udstilling i høj grad er en vandring ned af Memory Lane, har Galleri Stalke i Kirke Sonnerup et helt aktuelt og meget spændende bud på det grafiske udtryk i al dets nutidige mangfoldighed med udstillingen ”På papir ”- med mange værker af galleriets faste kunstnere, bl.a. Søren Dalhgaard, Nicolaj Recke, William Anastasi og mange andre, og man kan som på kobberstiksamlingen også se værker af Albert Mertz hos Stalke.

Statens Museum for Kunst Fotografier
Sølvgade48-50, København K
Frem til 29. august
Artikel fra: Nr. 05 / 2010 – Maj / juni